Portale społecznościowe w kontekście życia zawodowego

Media społecznościowe stanowią obecnie jedną z głównych form komunikacji. W rosnącym stopniu wykorzystujemy je nie tylko do nawiązywania i pielęgnowania relacji, ale także traktujemy jako źródło wiedzy – również branżowej i zawodowej. Pamiętajmy, że proces szukania pracy nie jest już jednostronny i nie leży wyłącznie po stronie pracowników. Dzięki mediom społecznościowym to rekruterzy mogą bez trudu dotrzeć do potencjalnych kandydatów. W ten sposób nawet, gdy nie szukamy nowego miejsca zatrudnienia, możemy zostać zauważeni przez headhuntera i dostać propozycję zmiany pracy. Wśród polskich rekruterów popularnością cieszą się najbardziej znane serwisy, takie jak: LinkedIn, GoldenLine czy Facebook. Prześledźmy więc specyfikę każdego z tych portali w odniesieniu do roli jaką pełnią w życiu zawodowym.

Dlaczego rekruterzy korzystają z portali społecznościowych?

Media społecznościowe stają się ważnym narzędziem rekrutacji przyszłych pracowników do firm. Pozwalają bowiem przy niewielkim koszcie, w łatwy sposób dotrzeć do odpowiednich osób. Wprawdzie wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie rekrutacji wymaga zarówno czasu, jak i wysiłku, lecz jest inwestycją przynoszącą firmie długofalowe korzyści. Do zalet płynących z rekrutacji online zaliczymy szerszy dostęp i geograficzny zasięg – każdy kandydat z dowolnej lokalizacji może starać się o oferowaną pracę. Ponadto, media społecznościowe oferują możliwość dotarcia do biernych i trudno osiągalnych kandydatów, do których prawdopodobnie nie można byłoby dotrzeć innymi sposobami. Zalety te szczególnie sprawdzają się podczas rekrutacji specjalistów, których często brakuje na lokalnym rynku.  

Wśród polskich rekruterów, w mediach społecznościowych najczęściej i najefektywniej w social media obecni są pracownicy agencji doradztwa personalnego i agencji rekrutacyjnych.  Obecnie sami rekruterzy mają coraz szerszy zakres specjalizacji i muszą być coraz bardziej kreatywni i elastyczni, łącząc ze sobą rolę rekrutera, psychologa, ale także marketingowca. Coraz więcej firm zaskakuje bowiem rozwiązaniami i inwestycjami. Tworzone są osobne działy zajmujące się rekrutacją tylko w mediach społecznościowych oraz umieszczaniem i prowadzeniem profili zachęcających do skontaktowania się z pracodawcą.

Jak działa Linkedin?

Uruchomiony w 2003 roku, LinkedIn jest międzynarodowym serwisem społecznościowym służącym głównie nawiązywaniu kontaktów zawodowych oraz poszukiwaniu pracy i pracowników. W 2013 roku, czyli dokładnie 10 lat później, portal miał już 260 milionów aktywnych użytkowników w ponad dwustu krajach na świecie, w tym w Polsce. Obecnie liczba korzystających sięga już 300 milionów. 
Umiejętnie zbudowany profil zawodowy na LinkedIn daje możliwość nawiązania interesujących kontaktów branżowych, bardzo często w ramach dużych, międzynarodowych korporacji. Do profilu dostęp mają rekruterzy z całego świata. Jeśli stwierdzą, że dany kandydat spełnia ich oczekiwania, mogą zaproponować mu pracę lub udział w rekrutacji. Bywa więc, że dzięki LinkedIn to praca znajduje kandydata, a nie na odwrót. Poza podstawowymi danymi na temat wykształcenia i doświadczenia zawodowego, przebytych kursów czy szkoleń można tu pochwalić się również innymi osiągnięciami, niebanalnym hobby czy uczestnictwem w ciekawych projektach. Bardzo przydatną funkcją jest możliwość wystawiania referencji. Dzięki nim zawarte w profilu informacje kandydata są bardziej wiarygodne. Podobnie jak inne portale społecznościowe LinkedIn pozwala dołączać do różnych grup tematycznych. Jest to nie tylko świetna okazja do poznania ludzi ze swojej branży i twórczej wymiany poglądów, ale też dobry sposób na zaistnienie w sieci i poza nią jako ekspert w swojej dziedzinie.  LinkedIn cieszy się powodzeniem wśród managerów i wysokiej klasy specjalistów, co znacznie ułatwia headhunterom rekrutację executive search, czyli pozyskiwanie cennych kandydatów odnoszących sukcesy w swojej branży i na swoich stanowiskach, nie poszukujących aktywnie pracy. Serwis to także miejsce dla wszystkich tych, którzy są otwarci na międzynarodowe doświadczenia, znajomości i wyzwania zawodowe. 

GoldenLine – polska sieć pracowników i pracodawców

Goldenline, nazywany często polskim odpowiednikiem Linkedin, skupia się na informacjach o pracodawcach i pracownikach na terenie kraju. Lokalny zasięg nie oznacza jednak, że nie powinno się zakładać tutaj konta. Właśnie ze względu na jasno sprecyzowany rynek, pracodawcy bardzo często korzystają z tego portalu przy potrzebie szybkiego pozyskania pracownika. Możemy założyć tam szczegółowy profil osobowy, gdzie możemy dodać swoje CV, profil firmowy, gdzie możemy zbierać opinie o przedsiębiorstwie jako pracodawcy. Na portalu obecne są katalogi do przeglądania ofert, grupy, gdzie możemy się wypowiadać na różne tematy. Możemy także wykupić konto rekrutera, które umożliwia przeglądanie CV. Silną stroną serwisu jest także opcja wystawiania komentarzy do profili pracodawców. 

Facebook nie tylko do celów prywatnych 

Facebook znajduje wiele zastosowań, uzależnionych od indywidualnych preferencji użytkowników. W największym stopniu wykorzystywany jest w celach prywatnych, choć coraz więcej osób traktuje go również jako platformę służącą do celów zawodowych. Taki stan rzeczy wynika z kilku czynników. Jednym z nich jest zmiana charakteru działalności firm w mediach społecznościowych. Wiele organizacji, oprócz tradycyjnych aktywności ukierunkowanych na sprzedaż, silnie angażuje się w działania wizerunkowe. Promowanie wydarzeń branżowych, cyklów tematycznych i publikowanie najnowszych informacji na temat danego obszaru specjalizacyjnego sprawia, że Facebook dla wielu osób staje się jednym z narzędzi rozwoju zawodowego. Co więcej, firmy intensyfikują również swoje działania rekrutacyjne w mediach społecznościowych, publikując oferty pracy i organizując konkursy umożliwiające sprawdzenie kompetencji pracowników.

Z drugiej strony użytkownicy mediów społecznościowych w mniejszym stopniu rozgraniczają treści prywatne i zawodowe, co odzwierciedla trendy w postrzeganiu życia. W dobie pracy zdalnej i dostępności nowoczesnych technologii, rozdzielenie życia zawodowego od czasu wolnego przestaje być oczywiste. Warto przy tym pamiętać, że na Facebooku profile mają ludzie wykonujący różnorodne zawody, w tym rekruterzy, przedstawiciele działów HR i zarządzający. Mogą natknąć się na nasz profil podczas śledzenia dyskusji w grupach branżowych, komentarzy pod postami lub wydarzeniami związanymi z danym obszarem specjalizacyjnym. W tej sytuacji warto zadbać o to, by nasz profil był spójny i kompletny, a ogólnodostępne treści nie były kontrowersyjne. Dzięki temu zadbamy o dobre wrażenie, co może poskutkować nawiązaniem kontaktu, a nawet otrzymaniem propozycji współpracy. 

Obecność w biznesowych mediach społecznościowych dla osób z poziomu specjalistów i managerów, które są zainteresowane rozwojem swojej kariery zawodowej, aktualnie wydaje się być koniecznością. Wynika to z rosnącej aktywności firm specjalizujących się w przeprowadzaniu profesjonalnych rekrutacji na portalach biznesowych. W działaniach rekrutacyjnych z powodzeniem mogą być także wykorzystywane niebranżowe social media, np. Facebook. Możliwe, że w niedalekiej przyszłości większość rekrutacji odbywać się będzie online. Lepiej więc nie przegapić swojej szansy i przygotować się na takie okoliczności już teraz.

Comments are closed.