Dlaczego pracownicy odchodzą?

W zawodowym życiu każdego z nas nadchodzi moment na zmiany. Aktualnie, niskie bezrobocie motywuje do szukania lepszej pracy – dla pracodawców może to być powód do zmartwień, jednak dla pracowników często szansa na rozwój. Co sprawia, że pracownik chce odejść do innej firmy?

Brak uznania i zbyt niskie wynagrodzenie

Każdy lubi być chwalony, doceniany, szczególnie kiedy się stara i wykonuje swoje zadania naprawdę dobrze. Niedocenienie pracownika znacząco obniża jego chęć do pracy. Sposobów na podziękowanie za sumiennie wykonywane obowiązki jest wiele – czasem wystarczy osobista pochwała z ust szefa, ale wszelkie dodatkowe premie, czy też podwyżka także są mile widziane. Nie da się ukryć, że główną motywacją do pracy dla wielu pracowników jest odpowiednie wynagrodzenie. Należy pamiętać, że samo chwalenie to często za mało, a pensja powinna być adekwatna do umiejętności. Trudno mówić o uznaniu zasług, kiedy wynagrodzenie jest nieznacznie wyższe od minimalnego. Dobry pracownik w wielu przypadkach jest świadomy swoich umiejętności, w związku z tym będzie oczekiwał odpowiedniej zapłaty za to, co robi dla firmy. Nawet jeżeli odpowiada mu atmosfera i wykonywane obowiązki, najprawdopodobniej przystanie na propozycję konkurencji, jeżeli ta zaoferuje mu wyższe wynagrodzenie.

Brak szans na wykorzystanie swoich umiejętności i rozwój

Bycie przykładnym pracownikiem to nie wszystko. Pracownicy odczuwają nie tylko satysfakcję, ale i dumę, kiedy mogą pokazać swój talent i umiejętności. Każdy chce się doskonalić, wiedzieć i umieć coraz więcej. Aby osiągnąć cel potrzebne są więc szkolenia i kursy, które zwiększą kompetencje i sprawią, że dobry pracownik stanie się jeszcze lepszy, a także wzrośnie jego przywiązanie do firmy. Jeżeli jednak firma nie stawia na rozwój, a na wspomnienie o ciekawym szkoleniu, przełożeni stanowczo odmawiają, pracownik natomiast wszelkie kursy musi znajdować samodzielnie i bez pomocy kierownictwa w nich uczestniczyć, może odejść z pracy do takiej firmy, która pozwoli mu na bezproblemowy rozwój.

Relacje z przełożonym i atmosfera w zespole 

W pracy rzadko nawiązuje się głębokie przyjaźnie ze swoim kierownictwem, natomiast relacje na linii szef-pracownik, powinny być dobre. W innym przypadku współpraca staje się uciążliwa. Przełożeni, którzy źle reagują na każde pytanie, podnoszą głos, krytykują i uważają, że ich zdanie jest jedynym prawidłowym, wpłyną negatywnie na pracę każdego pracownika. Empatia ze strony szefostwa, pozytywne nastawienie, wysłuchanie propozycji i problemów czy chociażby branie zdania pracownika pod uwagę są bardzo istotne, a pracownicy od razu inaczej podchodzą do swojej pracy i obowiązków. Wzorowy przełożony wyznacza ponadto kierunek działania firmy, jest łącznikiem, który przekazuje wszelkie informacje, możemy liczyć na jego pomoc w każdej sytuacji. 
Dobre relacje ze współpracownikami są równie ważne. Powodują, że czas spędzany w pracy jest przyjemny. Zresztą, gdy odchodzimy z pracy, to właśnie kolegów wymieniamy jako element, którego najbardziej będzie nam brakować. Aby zmniejszyć rotację pracowników, warto więc położyć większy nacisk na dobre relacje w zespole. Jeżeli pracownicy ceniący sobie dobrą atmosferę odczują, że pomiędzy nimi nie ma współpracy, pojawiają się plotki i nieporozumienia, będą szukać innych ofert pracy

Nieprzestrzeganie zasady work – life balance 

Każdy chciałby mieć pracę, której wykonywanie sprawia mu przyjemność. Pracodawca powinien umieć wydobyć z pracowników ich najlepsze kompetencje, pomóc odnaleźć pasję i przekuć ją na sukces swojej firmy. Powinien też wiedzieć, że istnieje pewien limit, którego nie można przekraczać. Jeżeli jednak dzień pracy jest maksymalnie wypełniony zadaniami, trudno znaleźć czas na przerwę, a żeby zdążyć na czas, obowiązki trzeba zabrać ze sobą do domu, pracownik szybko może poczuć się zmęczony i zniechęcony, a od tego już bardzo blisko do wypalenia zawodowego. Pracodawca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że pracownicy mają też własne życie, rodziny, przyjaciół. Nadgodziny od czasu do czasu każdy może zaakceptować, ale nadużywanie terminu „elastyczny czas pracy” może się odbić w negatywny sposób. 

Niestabilność finansowa i brak wytyczonego kierunku działania firmy 

Umowy śmieciowe, nieregularne wypłaty, zwolnienia, zamrożenie podwyżek, zła prasa itp. skutkuje spadkiem zaufania pracowników wobec pracodawcy i niemal zawsze przekłada się na dużą rotację pracowników. Niestabilność finansowa sprawia, że pracownicy czują się niepewnie. Nawet jeżeli wynagrodzenie jest względnie wysokie, ale przychodzi z opóźnieniem, to pracownik może myśleć o zmianie miejsca zatrudnienia. 
Nie tylko kłopoty finansowe mogą zdemotywować pracowników. Aby uniknąć poczucia niepewności, managerowie powinni także informować pracowników o misji i planach firmy. Warto wysłuchać każdego z zatrudnionych i przedyskutować znaczenie jego pracy, wyjaśnić jak jego działania wpływają na rozwój przedsiębiorstwa. Tam, gdzie ilość informacji jest niewystarczająca rodzą się domysły i plotki. To z kolei może wywołać niepewność. Pracownikom często brakuje poczucia integracji z firmą. Jeśli mają określony cel, z którym się identyfikują i mogą czuć się ważną częścią dużego procesu, wtedy ich starania i motywacja jest większa.

Każdy pracownik w pracy chce się czuć dobrze. Chce być dumny z tego, że pracuje właśnie TUTAJ. Chce być doceniony finansowo, ale także intelektualnie i emocjonalnie. Chce czuć się wartościowym człowiekiem. Obecnie rotacji sprzyja otwarty na pracownika rynek. Dbanie o pracowników jest zatem koniecznością. To wartościowi ludzie tworzą potencjał i realną wartość firmy i to dzięki nim każda organizacja jest w stanie się rozwijać i pracować na własny sukces.

Comments are closed.