Praca headhuntera – jak wygląda?

Obecna sytuacja na rynku pracy powoduje, że firmy zmuszone są konkurować o najlepszych kandydatów. Szczególnie trudno obsadzić stanowiska, które wymagają wąskiej, specjalistycznej wiedzy i kwalifikacji. Nie zawsze pracodawca potrafi określić, jakiego specjalisty szuka. Czasem stawia zbyt wygórowane wymagania lub nie zdaje sobie sprawy z faktu, że jedna osoba nie jest w stanie pogodzić ze sobą niektórych umiejętności. Sprawy nie ułatwia fakt, że najlepsi kandydaci zazwyczaj nie szukają aktywnie nowego zajęcia, nie wystarczy więc czekać, aż odpowiedzą na ogłoszenie i sami wyślą CV. Dlatego powstał zawód headhuntera i dobrym rozwiązaniem podczas rekrutacji managera czy specjalisty, może okazać się skorzystanie z jego pomocy. Na czym polega taka praca?

Headhunter, czyli kto?

Zawód headhuntera, czyli w dosłownym tłumaczeniu “łowcy głów”, narodził się prawie 50 lat temu w Stanach Zjednoczonych, choć poszukiwanie talentów w określonych dziedzinach rozpoczęto już w latach 40.  W Polsce zjawisko headhuntingu pojawiło się dopiero w latach 90-tych, wraz z rozwojem agencji doradztwa personalnego, a także korporacji, wypatrujących doświadczonej i zorganizowanej kadry zarządzającej. Na początku każdy mógł zostać headhunterem i działać intuicyjnie, ponieważ nie istniała sformalizowana wiedza i narzędzia diagnostyczne. Dziś potrzebny jest warsztat. Najważniejsze zmiany zaszły jednak na samym rynku usług headhunterskich. Obecnie, wykwalifikowany headhunter pracuje najczęściej w agencji rekrutującej jako freelancer, działając na zlecenie zewnętrznych firm. Rzadziej są to osoby zatrudniane w ramach struktury organizacyjnej dużego przedsiębiorstwa, które działają wyłącznie w jego imieniu. Headhunterzy zajmują się rekrutacją specjalistów, posiadających wiedzę i umiejętności w bardzo wąskiej dziedzinie, a także managerów i dyrektorów.  Następnie w odpowiedni sposób nakłaniają ich do zmiany aktualnej pracy. Zatem nie należy mylić ich z osobami pracującymi w agencji zatrudnienia czy w urzędzie pracy, które szukają szeregowych pracowników lub pomagają bezrobotnym znaleźć nowe zajęcie.

Na przestrzeni lat zmienił się styl wykonywania tego zawodu. Są firmy, które bardziej skupiają się na budowaniu baz danych i kontaktowaniu z pracodawcami jak największej liczby kandydatów. Jest to zorientowanie ilościowe. Zorientowanie jakościowe opiera się z kolei na trafnej selekcji i polega na tym, że headhunterzy rekomendują klientom kandydatów, którzy w najwyższym stopniu będą dopasowani do stanowiska i firmy i właśnie to drugie podejście utożsamia się z profesjonalnym headhuntingiem. 

Jak działa „łowca głów”?

Proces poszukiwań zwykle rozpoczyna się od stworzenia lub zapoznania się z przygotowanym wcześniej profilem stanowiska. Kolejny etap to identyfikacja firm, w których może pracować osoba potencjalnie spełniająca wszystkie oczekiwania. Podstawowym narzędziem pracy konsultantów są portale zawodowe, takie jak GoldenLine czy LinkedIn. Inną ścieżkę internetową stanowią także portale społecznościowe, np. Facebook. Informacje o wyszukiwanych fachowcach można też pozyskać za pośrednictwem forów internetowych i rozbudowanych baz danych. Zawarte tam dane bywają często jedynie szkieletem, do którego trzeba dopasować pozostałe treści. Najlepszą metodą okazuje się wtedy bezpośrednia rozmowa z kandydatem, ale nie zawsze pozyskanie kontaktu do tej osoby jest łatwe. Zdarza się, że łowca głów musi przebrnąć przez szereg różnych firm lub stron internetowych, aby wreszcie dotrzeć do „celu”. 

Z pracą headhuntera ściśle łączy się executive search. Jest to proces poszukiwań, weryfikacji i doradztwa mający na celu pozyskanie właściwych kandydatów na wysokie stanowiska zarządzające. Odnosi się do kadry najwyższego szczebla, choć często jest realizowany także w stosunku do poziomu stanowisk dyrektorskich. Specyfika executive search wiąże się z dużą odpowiedzialnością jaka spoczywa na osobach realizujących procesy rekrutacyjne. Są one zwykle realizowane z zachowaniem wysokiego stopnia poufności, zapewniając odpowiedni komfort prowadzenia rozmów zainteresowanym stronom. Dowodem poufności może być chociażby fakt, iż przy pierwszej rozmowie zwykle nie jest podawana nazwa klienta, dla którego headhunter poszukuje pracowników. Dyskrecja zachowywana jest również na dalszych etapach, kiedy potencjalny pracodawca otrzymuje aplikacje potencjalnych kandydatów bez danych pozwalających na ich identyfikację. 

Metoda executive search obejmuje sprawdzanie referencji, analizę portfolio oraz rozmowy z kandydatami, w czasie których sprawdza się ich umiejętności, ale jednocześnie dyskutuje o potrzebach firmy i stanowisku, tak by obie strony miały pewność idealnego dopasowania. Przy rekrutacji na wysokie stanowiska managerskie, proces ten obejmuje kilka spotkań z kandydatem, a firma rekrutacyjna lub w tym przypadku headhunter przedstawia klientowi 2-3 kandydatów. Z uwagi na konieczność weryfikacji kompetencji osób na wysokich stanowiskach i ich złożoność, projekty tego typu prowadzone są zwykle przez najbardziej doświadczonych konsultantów i na ogół stanowią specjalizację samą w sobie. Nie bez znaczenia są także dobre relacje w środowisku kadry zarządzającej oraz rozbudowany warsztat networkingowy.

Dlaczego warto współpracować z headhunterem?

Nie każda firma decyduje się na współpracę z doradcą personalnym. Wśród powodów dominują zapewne kwestie finansowe. Oprócz wynagrodzenia dla headhuntera, firma musi również posiadać fundusze niezbędne do negocjacji ze znalezionym specjalistą. Jednak poniesione koszty mogą przyczynić się do zatrudnienia w zespole zdolnego managera lub wykwalifikowanego profesjonalisty w mało popularnej dziedzinie.
Headhunterzy dysponują specjalistyczną wiedzą. Znają rynek pracodawców i pracowników, a także potrafią się po nich poruszać. Poza tym headhunter może dotrzeć do pracownika, który nie poszukuje aktywnie pracy. Pracodawcy mają często bardzo wygórowane oczekiwania. Szukają pracowników, których albo nie ma na rynku, albo którzy nie zgodziliby się pracować za oferowane przez nich wynagrodzenie. Dobry headhunter potrafi odczytywać właściwe potrzeby pracodawcy i sprawić by jego oczekiwania stały się realne. 

Zawód dla każdego?

Tak naprawdę nie ma jednej wyznaczonej ścieżki edukacji, a dobrym headhunterem może zostać każdy, np. po studiach z zakresu prawa, zarządzania czy psychologii. Oczywiście, aby stać się jeszcze lepszym ekspertem w tym zakresie, można skorzystać z oferty szkoleń i studiów podyplomowych w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi. Ważne, żeby headhunter znał daną branżę, ponieważ to pomoże mu zweryfikować kompetencje wytypowanych kandydatów. Co więcej, dzięki kontaktom w danej dziedzinie będzie mógł szybciej do nich dotrzeć.
Poza tym osoba na omawianym stanowisku powinna cechować się intuicją. Nie zawsze bowiem możliwa jest ocena umiejętności przy pomocy dostępnych narzędzi. Pośród cech, które są niezbędne u łowcy głów są także umiejętności rozmowy i interakcji z ludźmi. 

Praca headhuntera nie lubi nudy i jest mocno zróżnicowana. Wszystko zależy od klienta, stanowiska na jakie rekrutuje oraz możliwości zleceniodawcy. Przedstawiciele tego zawodu muszą więc stale poszerzać i aktualizować posiadane informacje, interesować się rynkiem pracy, być aktywnymi i mieć oczy szeroko otwarte na wszelkie zmiany. W kolejnych latach, zawód ten będzie zmierzać w kierunku partnerstwa i zaufania między klientami a headhunterami. 

Comments are closed.