Sztuczna inteligencja w rekrutacji – pomaga, czy szkodzi?

Sztuczna inteligencja jeszcze do niedawna kojarzyła się nam jedynie z gatunkiem science-fiction. Program, który ciągle się uczy, wydawał się niemożliwy do stworzenia. Tymczasem powoli zaczynamy doganiać te wyobrażenia. Obecnie AI jest coraz częściej wykorzystywana w naszym codziennym życiu – nie zdajemy sobie nawet sprawy, w jak wielu miejscach się z nią spotykamy. Również podczas rekrutacji specjalistów sztuczna inteligencja zaczyna być coraz bardziej zauważalna. Trzeba jednak zastanowić się nad efektami tego działania – czy są one pozytywne, a może niosą za sobą więcej negatywnych skutków?

AI w rekrutacji

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest obecnie w branży rekrutacyjnej w dwóch głównych obszarach. Pierwszym z nich są boty rekrutacyjne, które często spotkać można na facebooku lub stronie internetowej firmy. Kandydat prowadzi rozmowę z wirtualnym asystentem, który pyta o umiejętności i doświadczenie oraz opowiada zainteresowanemu o firmie i stanowisku. Nasz bot może również odpowiadać na pytania kandydata. Następnie, na podstawie zebranych danych, błyskawicznie pokazuje dopasowane do rozmówcy oferty pracy. Nasz wirtualny asystent pozwala więc pominąć etap wstępnej selekcji kandydatów na podstawie CV.
Kolejnym obszarem wykorzystania AI są algorytmy, które pozwalają na wyselekcjonowanie odpowiednich kandydatów do kolejnych etapów procesu. Na podstawie wzorcowego profilu pracownika na danym stanowisku, algorytm sprawdza, czy pozostali kandydaci mają dane kompetencje. Następnie może on porównać pomiędzy sobą kandydatów, wybierając tych, którzy najlepiej pasują do naszego idealnego wzorca. Dodatkowo system taki może umożliwić zapamiętanie danego profilu, tak by móc wrócić do niego w przyszłych rekrutacjach. 

Wady i zalety sztucznej inteligencji

Zastosowanie nowoczesnych technologii w każdej branży niesie za sobą zalety, lecz również i wady. Trzeba więc się zastanowić – jak wygląda bilans sztucznej inteligencji w rekrutacji? Największą zaletą tego rozwiązania jest oszczędność czasu. Wykorzystanie botów rekrutacyjnych lub algorytmów pozwala na skrócenie czasu wstępnej selekcji aplikacji. W przypadku dużej liczby zgłoszeń – przebrnięcie przez wszystkie CV może zająć nawet kilka dni – z tego powodu często nie sprawdza się wszystkich aplikacji. AI zrobi tę pracę za rekrutera, pozwalając mu skupić się na innych zadaniach.
Algorytmy umożliwiają również lepsze dopasowanie osób ze względu na ich umiejętności – w przypadku screeningu CV nie zawsze będziemy w 100% obiektywni. Nasz osąd może nie bazować jedynie na kompetencjach i doświadczeniu kandydata, lecz może być również oparty o inne kwestie zawarte w CV (np. zdjęcie, nieestetyczny wygląd dokumentu). Zastosowanie AI pozwoli więc na wyeliminowanie błędów poznawczych już na etapie pierwszej selekcji.
To co jest zaletą może być jednak i wadą. Algorytmy opierają się na słowach kluczach – sprawdzają, czy znajdują się one w CV i na tej podstawie wybierają kandydatów. AI nie rozumie jednak kontekstu – nie rozpozna np. tych samych obowiązków, jednak inaczej opisanych. Przez to dobry kandydat może zostać pominięty – tylko dlatego, że nie umieścił w CV odpowiedniej frazy. Dodatkowo wstępna selekcja oparta na AI może skutkować wyborem kandydatów będących swoimi wzajemnymi klonami. Różnorodność w zespole jest tymczasem jak najbardziej pożądana – ludzie od siebie różni wzajemnie uzupełniają swoje mocne i słabe strony.

Ludzka perspektywa w rekrutacji

AI to przyszłość – nie unikniemy jej coraz częstszego wykorzystywania w rekrutacji specjalistów. Niewątpliwie to rozwiązanie ma wiele zalet, jednak nie jest również wolne od wad. To o czym musimy jednak pamiętać to fakt, że sztuczna inteligencja nie powinna zastąpić człowieka. Wobec tego nie opierajmy się jedynie na jej wyborach – bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem czy sesji assessment centre nie możemy zastąpić. Korzystajmy więc ze sztucznej inteligencji w pierwszych etapach rekrutacji – jednak po nich zawsze pamiętajmy o osobistym spotkaniu z drugą osobą.

BLOG HR
Zobacz, co dzieje się w świecie HR

Personal branding w rekrutacji

Powszechnie uważa się, że w kontaktach z drugim człowiekiem – zarówno w sferze prywatnej, jak i biznesowej - najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Według wszelkich teorii kilkanaście pierwszych sekund może wpływać na to, jak odbierana jest osoba.
CZYTAJ

Outsourcing procesów rekrutacyjnych

Współcześnie outsourcing coraz częściej wykorzystywany jest przez firmy, które chcą ograniczyć koszty, które ponosi przedsiębiorstwo w różnych obszarach. Dzięki niemu możliwe jest także wprowadzenie nowych rozwiązań, które dotychczas nie były
CZYTAJ

Automatyzacja i robotyzacja zagrożeniem dla wykwalifikowanych specjalistów?

Nowoczesne technologie nie są współcześnie niczym zaskakującym. Nowatorskie urządzenia, czy innowacyjne systemy operacyjne już w tym momencie są podstawowym narzędziem pracy dla wielu różnych branż. Specjaliści zajmujący się analizą rynku pracy
CZYTAJ
Skontaktuj się z nami
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest AG TEST HR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Krakowie przy ul. Zwierzynieckiej 30. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu przetworzenia zgłoszenia, udzielenia odpowiedzi oraz realizacji działań wynikających z przesłanego zapytania. Dane te nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnionym na podstawie przepisów prawa. Podstawą przetwarzania danych jest udzielona przez Państwa zgoda. Dane osobowe będą przechowywane do czasu realizacji działań wynikających z przesłanego zapytania. Posiadają Państwo prawo do:
  • • żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania a także prawo do przenoszenia swoich danych osobowych;
  • • wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody, nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • • Wniesienia skargi do organu nadzorczego (GIODO/PUODO)
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do przesłania zapytania.

Dane kontaktowe administratora danych:
AG TEST HR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa: Ul. Zwierzyniecka 30, 31-105, Kraków
Dane-osobowe@testhr.pl

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
iod@testhr.pl