Strategie firm w dobie pandemii koronawirusa

Pandemia koronawirusa rujnuje światową, a także krajową gospodarkę. Wiele przedsiębiorstw znalazło się przez to w wyjątkowo trudnej sytuacji. Konieczność ograniczenia kosztów, które czasem powodują zwolnienia pracowników sprawiają, że nastroje na rynku nie są dobre. Pomimo tego, co możemy pomyśleć, firmy powinny skupić się obecnie nie tylko na jak największej minimalizacji start, lecz również na utrzymaniu w tych trudnych czasach odpowiedniej marki pracodawcy. Dlaczego warto o to zadbać? Odpowiednią strategią jest myślenie długoterminowe – kiedy wrócimy do czasów prosperity zarówno klienci, jak i kandydaci, będą chcieli współpracować z najlepszymi, którzy obronną ręką wyszli z kryzysu – również w kwestii podejścia do swoich współpracowników.

Outplacement, czyli sposób na rozstanie się z klasą

Zwolnienie zatrudnionej u nas osoby jest trudne –  pracownikowi w tym momencie wali się świat i poczucie bezpieczeństwa – nie wie on, jak będzie teraz wyglądać jego przyszłość. Również dla pracodawcy nie jest to prosta decyzja, kiedy trzeba podziękować za współpracę członkowi zespołu. W tym to momencie warto więc postarać się, by jak najbardziej pomóc odchodzącej osobie i pozostawić po sobie dobre wspomnienia. Outplacement pokazuje nam, jak możemy to zrobić. Dla osób zwolnionych organizacja może więc przeprowadzić szkolenia (np. z tego, jak wypaść dobrze na rozmowie kwalifikacyjnej), a także konsultacje w zakresie CV i profilu na Linkedin. Przydatne może się również okazać wsparcie coacha, który pomoże uporać się z negatywnymi myślami i ułożyć plan działania. W trudniejszych przypadkach organizacja może również zapewnić dostęp do psychologa. Koncepcja outplacementu może być dla niektórych przedsiębiorstw trudna we wdrożeniu – dlatego w takim przypadku warto poprosić o pomoc firmę doradztwa personalnego.

Zadbaj o zatrudnionych w Twojej firmie ludzi

W ostatnim czasie zdecydowana większość organizacji całkowicie lub w części wstrzymała poszukiwania nowych pracowników. Głównym punktem zainteresowania managerów stało się zatrzymanie w firmie najlepszych osób. Z tego powodu dużą wagę zaczęto przywiązywać do rozwoju zatrudnionych. Zamiast szukać człowieka na rynku, firmy wolą zainwestować w pracownika, tak by nauczyć go potrzebnych umiejętności, które umożliwią mu pozostanie w przedsiębiorstwie, po zmianie ścieżki kariery.

Długotrwała praca z domu, zbliżający się kryzys gospodarczy oraz obawa o zdrowie własne i najbliższych sprawiają, że kondycja psychiczna pracowników może się pogarszać. Nie można ukrywać, że ma to duży wpływ na ich produktywność. Koniecznym jest więc, by zadbać o ich komfort i dobre samopoczucie. Managerowie organizują np. częste rozmowy on-line, poprzez które starają się być jeszcze bliżej pracownika i wspierać go w jego pracy. Firmy doradztwa personalnego proponują również, by organizacje otwierały infolinie dla zatrudnionych, a także skupiały się, by w komunikacji do pracowników była przewaga pozytywnych informacji. Dzięki tym działaniom zatrudnione osoby zauważą, że firmie rzeczywiście zależy na pracowniku. To sprawi, że nie tylko produktywność naszych pracowników się poprawi, lecz również nasza marka na rynku pracy.

W jaki sposób organizacje starają się pomagać?

Czas epidemii jest trudny dla każdego z nas – szczególnie jednak odczuwalne jest to w służbie zdrowia. Przedsiębiorstwa również to dostrzegają i w związku z tym przekazują pieniądze na pomoc w walce z Covid-19 (np. na zakup testów). Chcąc zaangażować w dobroczynność zatrudnionych, firmy organizują akcje zbierania pieniędzy wśród pracowników. Szerząc więc dobro i pomagając innym, przedsiębiorstwa pomagają sobie. Nie zapominajmy bowiem, że CSR to popularny sposób mający na celu budowanie pozytywnego wizerunku organizacji – zarówno na rynku pracy, jak i  konsumenckim.

Comments are closed.