Kompetencje, które pomogą znaleźć Ci pracę, mimo braku doświadczenia

Od dawna zdajemy sobie sprawę, że żyjemy w szybko zmieniającym się świecie. Odbija się to również na rynku pracy. Ciężko jest wiedzieć, co chce się robić w przyszłości (np. w wieku nastoletnim), kiedy nowe stanowiska cały czas powstają. Wiele z tych, które będą bardzo pożądane za 10 lat, jeszcze nawet nie istnieje. Również i nas – osoby już pracujące – czeka więc najpewniej konieczność przebranżowienia się w przyszłości. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest kolejna (czwarta już) rewolucja przemysłowa, która nam towarzyszy. Obecnie zmiany dyktuje internet, globalizacja, automatyzacji oraz coraz to bardziej rozwijająca się sztuczna inteligencja.

Dziś więc chcielibyśmy pochylić się nad tematem, który może zainteresować osoby dopiero wchodzące na rynek pracy jak i te już w nim funkcjonujące. Mowa tu bowiem o kompetencjach przyszłości, których posiadanie może stanowić dla nas ogromną przewagę konkurencyjną w wyścigu o wymarzone stanowisko pracy.

Kompetencje przyszłości

Na temat kompetencji przyszłości powstało wiele raportów. Warto tutaj wymienić np. Raport Adecco (2018), Raport Światowego Forum Ekonomicznego (2022), czy też Raport McKinsey Global Institute (2030). Przyglądając się wskazanym tam umiejętnością widać, że w znaczącym stopniu się one ze sobą pokrywają. Charakterystyczną ich cechą jest to, iż wszystkie one są umiejętnościami miękkimi. Dotyczą wiec postawy, zachowania oraz relacji społecznych – a nie twardej wiedzy. Nie może być jednak inaczej – stanowiska, o które będziemy się ubiegać, jeszcze nawet nie powstały. Jak więc mamy posiadać wiedzę z tego obszaru?

Przyjrzyjmy się poniżej umiejętnościom, które warto rozwijać.

Inteligencja emocjonalna i budowanie relacji

Jak wspominaliśmy powyżej – kompetencje przyszłości mocno są skupione na funkcjonowaniu w społeczeństwie. Zawsze bowiem będziemy musieli mieć kontakt z drugą osobą. A niezwykle przydatna w tym jest inteligencja emocjonalna. Pozwala ona na rozpoznawanie emocji zarówno u siebie, jak i u innych. Umożliwia też konstruktywne radzenie sobie z nimi. Dzięki niej, np. nie wybuchniemy złością, ponieważ mamy wystarczającą ilość samokontroli oraz zrozumienia siebie. Wiemy też, że druga strona ma swoje powody, dla których zachowuje się w ten sposób i staramy się to zrozumieć. Jest więc ona podstawą do budowania relacji z innymi, co z kolei umożliwia skuteczną pracę zespołową. Obecnie bowiem wiele zadań nie jesteśmy w stanie zrealizować w pojedynkę i najczęściej pracujemy w grupach projektowych.

Szybkie uczenie się i adaptacja

Skoro do czynienia mamy z sytuacją, że wiele z popularnych stanowisk w przyszłości jeszcze nie istnieje, to naturalne jest, iż szybkie uczenie się i zdolność adaptacji do zmieniających się warunków, będą jedną z kluczowych kwestii. Istotna jest tutaj nasza postawa, tzn. otwartość, chęć do zgłębiania wiedzy, elastyczność, wychodzenie poza schematy oraz brak strachu przed zmianami (a wręcz lekka ekscytacja, kiedy się pojawią).

Warto wypracować swój własny sposób nauki. Dla mało kogo bowiem skuteczną techniką jest uczenie się na pamięć (takie jakie stosowana jest w szkole). Eksperci mówią, że dorośli najlepiej przyswajają wiedzę poprzez doświadczenie. My jednak sugerujemy inną drogę. Wypróbuj różne metody, zrozum siebie, a następnie wybierze te techniki nauki, które się u Ciebie najlepiej sprawdzają.

Myślenie analityczne i praca z danymi

Obecnie jesteśmy wręcz zalewani informacjami właściwie z każdej strony. Dane zbierane są ciągle i o prawie że każdym aspekcie życia. Dzieje się to również w organizacjach. W wielu z nich do czynienia będzie się mieć w coraz to większym stopniu z pracą na nich. Na znaczeniu zyskiwać więc będzie myślenie analityczne. Umożliwi ono skupienie się na szczegółach i łączenie ich w całość oraz spojrzenie na badane zjawisko z wielu perspektyw. To w konsekwencji umożliwia wywnioskowanie np. odpowiedniego rozwiązania danego problemu lub podjęcie przemyślanej decyzji.  

Comments are closed.