Jak rozmawiać z pracownikiem o podwyżce?

Podwyżka to niezwykle ważny temat. Każdy z nas chce przecież dobrze zarabiać. Wobec tego jej wysokość może mocno wpłynąć na naszą motywację, zaangażowanie i lojalność w stosunku do firmy. Dlatego też z perspektywy organizacji kluczowe jest, aby spotkanie podwyżkowe przebiegło profesjonalnie i konstruktywnie. Dziś chcemy razem z Wami zastanowić się, jakie kroki poczynić, by ta rozmowa właśnie taka się stała.

Przygotowanie to podstawa

Przed przystąpieniem do rozmowy o podwyżce zawsze musisz się do niej odpowiednio przygotować. Zbierz więc informacje na temat osiągnięć i wkładu pracownika w firmę. Zobacz, jakie ma wyniki, jakie projekty zrealizował. Idealnie, jeśli przed tym spotkaniem odbyła się ocena okresowa pracownika. To da Ci duży wkład do decyzji o wysokości podwyżki.

Kolejną ważną czynnością jest określenie, jakie są obecnie standardy wynagrodzeń na rynku dla podobnych stanowisk. Sprawdź też, jakie benefity mogą być oferowane przez konkurencyjne firmy. Jeśli brakuje Ci tej informacji, warto sprawdzić ją ze specjalistą z zakresu doradztwa personalnego.

Samo spotkanie zaplanuj z odpowiednim wyprzedzeniem, tak by pracownik mógł się do niego przygotować. Co ciekawe niektórzy managerowie popełniają błąd, próbując omówić kwestię podwyżki w pośpiechu. Tymczasem istotne jest, aby wybrać odpowiedni moment na taką rozmowę – gdy zarówno Ty, jak i pracownik jesteście dostępni i macie czas na spokojną dyskusję. Najlepiej więc jeśli zaplanujesz to wydarzenie na dłuższy czas w kalendarzu, niż myślisz, że ono Wam zajmie. Wówczas nie będziecie się spieszyć na kolejne spotkania – a będziecie mieć czas, by ustalić wszystkie kwestie.

Jak rozmawiać?

Najważniejszym punktem spotkania jest oczywiście przedstawienie przez Ciebie proponowanej kwoty podwyżki. Pamiętaj, by zawsze wyjaśnić, skąd wzięła się jej wysokość. Skup się tutaj na konkretach – opowiedz zarówno o wartości i osiągnięciach pracownika, jak i również o sytuacji firmy. Jeśli nie możesz dać człowiekowi takiej podwyżki na jaką liczył, jasno postaw sprawę i wytłumacz z czego wynika ta decyzja (np. ze słabych wyników firmy w ostatnim roku). Najważniejsze jest to, by pracownik zrozumiał, skąd wzięła się dana kwota i by nie miał poczucia bycia niesprawiedliwie potraktowanym.

Pamiętaj też, że to spotkanie to nie jest monolog managera. Istotne jest to, byś wysłuchał człowieka i zrozumiał jego oczekiwania oraz motywacje. Jeśli pracownik nie jest zadowolony z przyznanej kwoty, poproś go o przedstawienie jego punktu widzenia. Niech Ci nakreśli, jakie są jego oczekiwania finansowe. Jeśli masz decyzyjność w zakresie powiększenia podwyżki – postaraj się razem z pracownikiem na spotkaniu wypracować satysfakcjonujące dla Was rozwiązanie. Jeśli nie masz – skonsultuj się ze swoim przełożonym i wróć z decyzją.

Plany na przyszłość

Omawiane dziś spotkanie to też dobry moment, by przedstawić pracownikowi plany na przyszłość. Omów razem z nim, jakie są możliwości rozwoju i awansu w firmie oraz jakie cele może osiągnąć w nadchodzącym okresie. Naturalnie wysłuchaj tego, co ma on do powiedzenia. Razem ustalcie jego ścieżkę kariery i porozmawiajcie o wsparciu w jego rozwoju zawodowym.

Przez całą rozmowę pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest szacunek, profesjonalizm i empatia. Szanowanie i docenienie pracowników to bowiem fundament zdrowej kultury organizacyjnej i motywacji do osiągania coraz większych sukcesów.

Comments are closed.