Biuro multikulti – spotkanie odmiennych kultur oraz pokoleń

Rozbudowa organizacji, fuzja firm, zmiana siedziby – to kilka przykładów sytuacji, które mogą prowadzić do zderzenia zupełnie odmiennych kultur. Różnice wynikają nie tylko z odmienności doświadczeń pokoleń, ale także z innego pochodzenia narodowościowego czy nawet lokalnego. Chcesz wiedzieć, jak sprawdzić wyjątkowość zarządzanej przez Ciebie grupy? W takim razie sprawdź czym jest badanie kultury organizacji i jakie może ono przynieść efekty w kontekście zarządzania pracownikami Twojej firmy.

Zderzenie doświadczeń

Często młodzi specjaliści wywodzą się z korporacji, w których na pierwszym miejscu w kontaktach interpersonalnych stawia się na luz. Prosty przykład, ale obrazujący omawiane zagadnienie. Otóż istnieją firmy, w których wskazane jest zwracanie się per „Ty”, nawet do kierowników, dyrektorów i właścicieli. Na pewno też znane nam są organizacje, w których początkujący, szeregowi pracownicy w zetknięciu nawet nie tyle z bezpośrednim przełożonym, ile „szefem wszystkim szefów” nie wiedzą, jak się zachować, a mają po prostu zwracać się bez jakichkolwiek barier.

Z drugiej strony w Polsce nie brakuje organizacji, w których hierarchia wciąż odgrywa niezmiernie ważną rolę w warstwie symbolicznej. Jakkolwiek byśmy tego nie oceniali, wciąż istnieją miejsca, w których przeoczenie sformułowania „tak, panie prezesie” może skończyć się poważnymi konsekwencjami. I teraz wyobraź sobie, że w Twojej firmie zderzają się te dwa światy – pracowników przyzwyczajonych do luźnej, bezpośredniej atmosfery i tych, którzy nawykli do bardzo hierarchicznych i sztywnych relacji między pracownikami. Jedni i drudzy mogą czuć się niezbyt komfortowo, jeśli nie do końca wiadomo, która forma jest preferowana i wskazana.

Kultura pracy odnosi się oczywiście do wielu innych spraw, rozciągając się na mnóstwo zagadnień. Kwestie posiłków, rozmów, form integracji, komunikacji wewnętrznej, a nawet organizacji przestrzennej są ważniejsze, niż Ci się wydaje. Przekładają się w bezpośredni sposób na efektywność i motywację pracowników. Jeżeli dochodzi do licznych, kulturowych zgrzytów, trudno pracować na najwyższym poziomie. To wręcz niemożliwe, dlatego trzeba znaleźć optymalne rozwiązanie.

Efekt synergii

To, że różnimy się nie tylko nawykami oraz poglądami jest oczywiste i naturalne. Odpowiedzialna organizacja powinna poszukiwać sposobów na przekucie różnic kulturowych w zaletę. Skoro wszyscy płyniemy na tym samym statku, dobrze płynąć bezpiecznym kursem do określonego celu. Tworzymy załogę i powinniśmy znaleźć wspólną przestrzeń porozumienia.

Firmy powinny ustalać czytelne reguły, które odzwierciedlają nie tylko potrzeby organizacji, ale i wymagania, oczekiwania pracowników. Aby zrobić to dobrze, warto zlecić profesjonalne badania kultury organizacji, które odkrywają, co myślą i czują członkowie grupy. Rynek jest dynamiczny i wymagający, nie pozostawia zbyt wiele czasu na integrację ani stopniowe wdrażanie rozwiązań. Trzeba szybko i skutecznie łączyć firmy, organizować nowe biura, wdrażać strategie. Gdy spotykają się diametralnie różni ludzie, nie można hamować ich naturalnego potencjału, lecz uwolnić go dla wspólnego dobra.

Największe korzyści profesjonalnych badań kultury organizacji:

– Odkrywasz, jakie wartości są najważniejsze dla Twoich pracowników

– Usprawniasz działania, procesy i zachowania w firmie, które mogą mieć ogromny wpływ na jego funkcjonowanie

– Odkrywasz sposoby na lepszą integrację pracowników

– Otrzymujesz rozbudowany raport z praktycznymi wskazówkami, które pomagają rozwiązać dotychczasowe wątpliwości, konflikty i przeszkody

– Definiujesz cele i tożsamość organizacji

Zderzenie różnych pokoleń i kultur pracy w ramach jednej firmy, organizacji to szansa i jednocześnie wyzwanie, a nie problem. Aby umiejętnie wykorzystać tę szansę z korzyścią zarówno dla kadry zarządzającej, jak i pracowników, warto wdrożyć badanie kultury organizacji

Comments are closed.