Dlaczego Assessment Centre jest tak skutecznym narzędziem w rekrutacji?

Rekrutacja nie należy do prostych tematów – wybór odpowiedniego kandydata to wszak decyzja mająca wpływ na wiele aspektów. Nieudana rekrutacja to z drugiej strony ogromne koszty spływające na organizacje. Z tych to powodów warto poświęcić czas oraz energię na jak najlepsze sprawdzenie kandydatów. Wiele agencji doradztwa personalnego powie, że czymś takim jest właśnie Assessment Centre. Co czyni je tak dobrym i skutecznym narzędziem?

Sprawdzenie kandydatów w akcji

Podstawową zaletą wykorzystania Assessment Center jest sprawdzenie, jak kandydaci radzą sobie w realnych sytuacjach. Oczywiście dalej mamy do czynienia z symulowanymi scenkami, jednak są one zdecydowanie bliżej rzeczywistości zastanej w pracy, niż w przypadku rozmowy kwalifikacyjnej. Umożliwia to dokładniejsze ocenienie kandydatów i tego, jak będą pracować. Metoda ta jest także bardziej obiektywna – podczas rozmowy kwalifikacyjnej często można ulec błędom poznawczym, takim jak efekt aureoli, czy golema. Zarówno wielowymiarowość badania, udział kilku asesorów, jak również jasno sprecyzowane kryteria oceny zmniejszają prawdopodobieństwo podjęcia błędnej decyzji. Wszystko to sprawia, że metoda ta wyróżnia się wysoką skutecznością.

Sprawdź kilka kompetencji naraz

Podczas tradycyjnego procesu rekrutacyjnego ciężko jest sprawdzić nam wszystkie istotne z punktu widzenia stanowiska umiejętności kandydata. Assessment Centre nam to umożliwia. Podczas spotkania istnieje możliwość przeprowadzeniu wielu scenek i symulacji, które unaocznią pożądane cechy kandydata. Na przykład podczas zadania zespołowego, możemy sprawdzić pracę w grupie, jak również zdolność do negocjacji, komunikacji, rozwiązywania problemów czy wywierania wpływu na innych. Sesja umożliwi też przeprowadzenie testów, które z kolei pozwolą ocenić wiedzę merytoryczną kandydata. Umożliwić to może również przeprowadzenie prezentacji przed grupą na techniczny czy biznesowy temat (w zależności od stanowiska). To zadanie dodatkowo pokaże nam, jak człowiek radzi sobie z pracą pod presją i w stresie.

Niech kandydat pozna firmę!

Assessment Center niesie za sobą dużo korzyść również dla kandydata. Może on bowiem przekonać się, z czym będzie musiał się zmierzyć w pracy, a także jaka jest kultura i wartości firmy. Unikniemy dzięki temu potencjalnego rozczarowania, jeśli kandydat będzie miał inne wyobrażenie o swojej roli (co może się zdarzyć podczas zwykłego procesu rekrutacyjnego), a co może się skończyć jego szybkim odejściem. Wiele agencji doradztwa personalnego zachęca również, aby podczas sesji znaleźć czas na zapoznanie kandydatów z ich potencjalnym managerem lub też członkami zespołu.

Niskie koszty i dodatkowe zyski

Nie możemy ukrywać, że Assessment Centre jest drogą metodą. Jej przygotowanie, udział asesorów oraz kwestie administracyjne (np. miejsce, wyżywienie) to często niemałe koszty. Pamiętać jednak musimy, że zwróci się to nam z nawiązką, jeśli dzięki temu unikniemy nietrafionych decyzji rekrutacyjnych. Dodatkowo technika ta może być z powodzeniem wykorzystywana do obsadzenia wielu stanowisk (nie tylko z poziomu najwyższego managementu) – co sprawia, że jest wyjątkowo uniwersalna.

Assessment Centre to również doskonała promocja dla naszej organizacji. Kandydaci widzą, jaka atmosfera panuje w biurze i na spotkaniu. Dodatkowo będą lepiej wspominać proces rekrutacyjny (jako dokładny i profesjonalny), co przełoży się na ich opinię o organizacji. Takie działania przyciągną do nas nowych kandydatów, dzięki pozytywnemu wpływowi na naszą markę pracodawcy.

Comments are closed.