Elastyczność i zdolność szybkiego uczenia się -kompetencjami przyszłości

Dzieci często słyszą pytanie – kim chcesz być, kiedy dorośniesz? Kiedyś łatwo było na nie odpowiedzieć. Istniała bowiem duża szansa, że do czasów dorosłości na rynku pracy będzie istnieć podobne portfolio zawodów. Tymczasem obecnie przyszłość to jedna wielka niewiadoma. Nie potrafimy przewidzieć, jakie profesje będą za 10 lat (nie mówiąc już o tym, która z nich będzie najbardziej opłacalna). Czy jeszcze kilkanaście lat temu ktoś z nas marzył, by zostać np. Business Inteligent Developerem? Nawet nie sądziliśmy, że coś takiego będzie istnieć.

Rozwój nowych technologii

Świat zmienia się dynamicznie. Na naszych oczach dokonuje się w ogromnym tempie rewolucja w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym poprzez coraz to większy rozwój technologii i cyfrowej transformacji. AI (sztuczna inteligencja), IoT (Internet Rzeczy), blockchain, cloudy (chmury), czy też autonomiczne roboty – te kwestie może nie mówią nam zbyt wiele, jednak mają ogromny wpływ na nasze życie. Dawniej procesy cyfryzacji ograniczały się jedynie do niektórych sektorów, czy też firm – teraz mają one globalny charakter. Mówić możemy, że żyjemy w gospodarce cyfrowej, w której to kluczowy wpływ mają dane i informacje. Zmienia się więc charakter naszego życia – procesy produkcji dóbr, konsumpcji, organizacji rynku, a także samej pracy zawodowej.

Umiejętności muszą nadążyć za zmianami

Aby nadążyć za tymi gnającymi w szybkim tempie zmianami, rynek wymusza takie działania również od strony pracowników. Nowe programy, czy też sposoby wykonywania zadań – wszystko to wymaga od profesjonalistów ciągłego rozwoju. Na rynku mówi się nawet, że jeśli się nie rozwijasz, to tak naprawdę wcale nie stoisz w miejscu – lecz się cofasz. Dzięki wymianie informacji możliwy jest szybki rozwój technologii. W dawnych czasach od wytworzenia prototypu do jego praktycznego zastosowania musiało minąć wiele lat – teraz dzieje się to niemal natychmiast – jedna technologia zamieniana jest na kolejną. Jeśli więc firma chce utrzymać się na rynku i pozostać konkurencyjna musi nieustannie testować i wdrażać nowe technologie – a co za tym idzie, wiedza zdobyta ze studiów nie wystarczy.

Technologie i gospodarka cały czas się rozwijają – kluczowym jest więc dla organizacji, by umiejętności kadry były z tym kompatybilne. Firmy muszą kształcić personel, by ten mógł wdrażać coraz to nowsze rozwiązania. Pracownik musi ciągle nabywać nowych kompetencji. Odeszły już czasy, kiedy to całą swoją karierę można było oprzeć o zdobyte w młodości umiejętności i wiedzę. Obecnie na każdym stanowisku trzeba kształcić się całe życie. Rynek pracy wymusza więc dostawanie się do zmian oraz ciągłe kształcenie się. O tych dwóch umiejętnościach możemy mówić, że są kompetencjami przyszłości.

Kompetencje przyszłości – uczenie się i elastyczność

Mając na uwadze poruszane w tym artykule tendencje na świecie, nie powinno nikogo dziwić, że jednymi z najbardziej pożądanych obecnie na rynku umiejętnościami są zdolność do szybkiego uczenia się oraz elastyczność (czyli np. dostosowanie się do nowych warunków). Wiedza specjalistyczna dalej ma znaczenie, jednak po pierwsze – można szybko nauczyć się konkretnego tematu. Po drugie – zmiany są tak szybkie, że ciągle trzeba przyswajać coś nowego. Elastyczność i zdolność uczenia są więc kluczowe i powinniśmy dbać o ich rozwój. Te umiejętności przydadzą się nam już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Od kilku lat widać bowiem znaczną tendencję zwracania przez rekruterów uwagi właśnie na te konkretne cechy. Sprawdzają więc oni, czy w CV kandydatów znajdą informacje świadczące o tym, że pożąda on rozwoju i nie przerwał procesu nauki na etapie skończonych studiów.

Pamiętajmy też, że ogromne znaczenie ma również wsparcie pracodawcy w procesie kształcenia i szkolenia pracowników. Może to robić poprzez zapewnienie dostępu do szkoleń, ale również do nowych obowiązków i zadań. Jeśli i dla nas jest ważne, by rozwijać te kompetencje przyszłości i być konkurencyjnym na rynku pracy, zadbajmy o wybór takiej organizacji, która zwraca na to uwagę.

Comments are closed.