Employer Branding przyszłością rekrutacji

Rekrutacja pracowników to w dzisiejszych czasach ogromne wyzwanie dla pracodawców. Okres, w którym wystarczyło umieścić ogłoszenie, a następnie przeprowadzić rozmowę z kandydatem, odchodzi powoli w zapomnienie. Dziś to pracodawca musi bowiem „zareklamować” się przed pracownikiem. Doskonałym narzędziem wspomagającym proces rekrutacyjny jest odpowiednio skonstruowana strategia employer brandingowa.

Pracodawca jako marka

Employer Branding to, w luźnym tłumaczeniu, metoda dbania o wizerunek marki jako pracodawcy. Odbiorcami są tu więc nie konsumenci (jak zazwyczaj), ale osoby poszukujące pracy. Pojęcie EB pojawiło się w Polsce dopiero niedawno – jako naturalna konsekwencja wyłonienia się rynku pracownika. Teraz to bowiem kandydaci mają najwięcej do powiedzenia na rynku pracy. Firmy poszukujące pracowników muszą zatem dostosować się do ich wymagań. By dobrze wypaść jako potencjalny pracodawca, warto więc wypracować sobie skuteczną strategię employer brandingową. Nie tylko poprawi ona wizerunek firmy, ale poskutkuje przede wszystkim zdobyciem wartościowych osób na konkretne stanowiska pracy.

Jak zacząć budować strategię EB?

Od czego zacząć budowanie strategii EB? Początkowe etapy bardzo przypominają planowanie działań PR-owych. Według ekspertów, najważniejsza jest dokładna analiza sytuacji wyjściowej. Czy obecny wizerunek firmy (wewnątrz i na zewnątrz) pokrywa się z pożądanym? Zwykle czegoś jeszcze brakuje do ideału, zawsze należy więc przeprowadzić stosowne badania, by to sprawdzić. Jaki rodzaj badań będzie dla nas najbardziej odpowiedni? Mogą to być na przykład ankiety, indywidualne wywiady z przedstawicielami konkretnych grup docelowych (jak choćby ze studentami uczelni, która „wydaje na świat” wartościowych kandydatów do pracy w naszej branży) lub wywiady z odchodzącymi pracownikami. To ostatnie zyskuje ostatnio coraz większą popularność, co jest bardzo pozytywną tendencją; dowodzi bowiem, że pracodawcy zaczynają zdawać sobie sprawę, że ważna jest opinia nie tylko nowych, ale także doświadczonych podwładnych. Tylko oni znają bowiem rzeczywistą sytuację panującą w firmie oraz wszystkie wady i zalety pracy w tym miejscu.

HR + PR = Employer Branding

W procesie budowania marki firmy jako pracodawcy, nieocenioną rolę odgrywa oczywiście dział HR. To właśnie tam pracują przecież specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi, którzy dodatkowo często posiadają wykształcenie psychologiczne. Ich udział w procesie kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa jest niezwykle ważny. Także dlatego, że to oni są „pierwszą linią”, z którą kandydaci spotykają się podczas rozmowy. Nie bez znaczenia jest również rola marketingowców, którzy posiadają dużą wiedzę na temat skutecznych strategii PR-owych. Warto także wiedzieć, że w Polsce coraz częściej zaczynają pojawiać się samodzielne stanowiska związane z EB, m.in. pod nazwą Employer Branding Specialist. Osoba pracująca nad kształtowaniem pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy łączy w swej codziennej pracy wiedzę na temat marketingu i rekrutacji pracowników- czyli właśnie dwa wspomniane wcześniej obszary. Mimo że ogólnie zjawisko jest w Polsce stosunkowo nowe, niektóre uczelnie już oferują możliwość kształcenia się w kierunkach związanych z EB. Studia podyplomowe o tej specjalności proponuje na przykład Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.

Jeśli zjawisko rynku pracownika będzie nadal utrzymywać się w naszym kraju, konieczność budowania strategii employer brandingowej będzie dla pracodawców tak naturalna, jak standardowe działania marketingowe skierowane do konsumentów. Dziedzina ta na pewno będzie więc jeszcze długo się rozwijać.

Comments are closed.