W jaki sposób przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników?

Czy warto pytać pracowników o ich opinię? Jeszcze 20 lat temu usłyszelibyśmy, że nie ma takiej potrzeby. Nawet więcej – w niektórych firmach taki pogląd dalej jest kultywowany! My jednak jesteśmy stanowczo przeciw takiemu podejściu. Według nas, skoro to pracownicy są podstawą działalności naszej organizacji, to powinniśmy wsłuchać się w ich głos. Dobrym narzędziem do tego jest badanie satysfakcji pracowników.

Czym jest to badanie?

Podczas badania satysfakcji pracowników zbieramy opinie zatrudnionych u nas osób na temat tego jak funkcjonujemy jako firma. Pytamy o ich zadowolenie, oczekiwania, co im odpowiada, a co by zmienili. To więc świetne miejsce do wytypowania zmian. Zatrudnieni ludzie mają często dużo ciekawych pomysłów na usprawnienie działalności organizacji. Badanie to może być możliwością, by mogli je przekazać.

Dzięki zidentyfikowaniu problemów możemy je wyeliminować. To naturalnie przełoży się na lepsze działanie naszego przedsiębiorstwa. Dodatkowo pracownicy widząc, że ich głos jest słyszalny, będą bardziej zadowoleni z pracy. Poskutkuje to ich większą lojalnością, czyli mniejszą rotację. Pomoże nam to również w procesie rekrutacji pracowników – budujemy bowiem pozytywny wizerunek organizacji na rynku.

Jak przeprowadzić badanie?

Dziś chcielibyśmy skupić się na temacie samego przeprowadzania badania. Zobaczymy więc, w jaki sposób je skonstruować oraz na co powinniśmy zwrócić uwagę. Pamiętajcie, że nasz artykuł powinien być dla Was drogowskazem w działaniu. Jeśli jednak napotkacie po drodze problemy, polecamy Wam by poprosić o wsparcie agencje doradztwa personalnego.

Chcąc przeprowadzić w Waszej firmie badanie satysfakcji pracowników, zacznijcie od ustalenia, jaki jest Wasz cel. To umożliwi Wam określenie zakresu badania. Zastanówcie się, czy chcecie dowiedzieć się, jak wygląda ogólne zadowolenie z pracy w Waszej organizacji? A może chodzi Wam o zbadanie konkretnych obszarów, takich jak np. wynagrodzenie, satysfakcja z pełnionych obowiązków, możliwość rozwoju zawodowego. Dzięki określeniu celu będziemy mogli zdecydować się, który aspekt jest dla nas istotny. To z kolei pozwoli nam wykorzystać wyniki badania w jak najbardziej przemyślany sposób.

Kolejny krok to wybór odpowiedniej techniki zbierania danych. Najczęściej spotykaną formą są ankiety. Dają one anonimowość i są stosunkowo szybkie do wypełnienia. Mogą jednak nie zachęcać do zbytnio rozbudowanej formy wypowiedzi pracowników. Innym rozwiązaniem są wywiady grupowe lub bezpośrednie rozmowy. Jak możemy się domyśleć tutaj jednak ciężko o anonimowość. Jak wybrać metodę? Zastanów się, która opcja najlepiej pasuje do specyfiki Twojej firmy. Weź też pod uwagę wcześniej ustalony cel.

Teraz przychodzi pora na realizację badania. Wytłumacz wcześniej pracownikom, o co w nim chodzi, czemu się tym zajmujecie i jakie efekty ma przynieść to działanie. Daj im określony czas, do kiedy mają np. wypełnić ankietę. Idealnie około tygodnia, tak by każdy miał szansę zmieścić to zadanie w swoim kalendarzu.

Ostatnim krokiem jest oczywiście analiza danych oraz ich interpretacja i wnioski. Tutaj jednak chcemy postawić kropkę i zachęcić Was do śledzenia naszego bloga. Już niedługo bowiem opublikujemy dla Was artykuł w tym temacie!

Comments are closed.