Co motywuje do pracy? Poznanie siebie kluczem do sukcesu

Podczas rozmowy rekrutacyjnej zazwyczaj pada pytanie – co Cię motywuje? Co sprawia, że chętnie przychodzisz do pracy? Rekruterzy bardzo zawracają uwagę właśnie na ten aspekt kandydata.  Motywacja oraz wiedza o sobie są szczególnie ważne, ponieważ to dzięki nim pracownik czuje się związany z firmą i stanowiskiem na dłużej.

Motywacja to nie tylko pieniądze

Młodzi ludzie, jeszcze bez doświadczenia zawodowego, śmieją się z pytań o motywację, które padają podczas rekrutacji. Nie znają bowiem oni jeszcze nie tylko wagi tego pytania, ale również nie mają wiedzy, co ich motywuje i jak mogą odnaleźć szczęście w pracy. Świadomość ta przychodzi dopiero z czasem. Oczywistym wydaje się, że pracujemy po to, by zarabiać. Czy jednak, aby na pewno? Taka motywacja może sprawić, że skończymy robiąc zadania, których będziemy szczerze nienawidzić i codziennie będziemy cierpieć. Pieniądze można zaliczyć do potrzeb podstawowych, bez których nie możemy się obejść, by spełniać kolejne nasze cele, ale oprócz nich, aby nasze życie było szczęśliwsze, powinniśmy mieć również inne motywatory. Większość z nas je ma, ale często nie zdaje sobie z tego sprawy. Aby więc je poznać, należy nabrać doświadczenia, zobaczyć co nas w pracy cieszy, czego nie lubimy robić, w czym jesteśmy dobrzy, a w czym nie. Musimy więc lepiej poznać siebie, swoje predyspozycje i pragnienia.   

W jaki sposób poznać siebie?

Czy spojrzenie w głąb siebie jest proste? Absolutnie nie. Dlatego pomóc nam w tym mogą np. specjalistyczne testy osobowości. W sieci dostępnych jest mnóstwo darmowych testów – dadzą nam one wstępny ogląd, jednak polecamy na nie uważać. Często nie są one oparte na psychologicznej wiedzy, są nierzetelne i nietrafne. Za to proponujemy zainwestować np. w test instytutu Gallupa CliftonStrengths. Da nam on wiedzę o naszych 5 najmocniejszych cechach, które stanowią nasz atut. Jeśli chcemy zrozumieć się na jeszcze wyższym poziomie, możemy wykupić dostęp do całościowego raportu, z którego dowiemy się też, jakie nasze cechy wymagają poprawy.

Testy osobowości to jednak nie wszystko – warto też skorzystać z doradztwa personalnego. Oferowane jest ono np. w urzędach pracy, w biurach kariery na uczelniach, lub też w specjalistycznych agencjach. Na spotkaniu odkrywamy nasze predyspozycje i na ich podstawie (oraz naszych zainteresowań), możemy wybrać odpowiednią ścieżkę kariery (oraz ją zaplanować).

Ciekawą opcją, by się sprawdzić, są też sesje Assessment Centre i Development Centre. To jedne z narzędzi do poznania prawdy o sobie w kontekście organizacji. Pierwsze z nich odbywa się podczas rekrutacji, drugie – kiedy już pracujemy w firmie. Podczas sesji trwających cały dzień, uczestnicy wykonują szereg zadań mających odzwierciedlić typowe obowiązki oraz standardowy dzień w pracy. Wykonywane są również testy. Nie ukrywamy, że to doświadczenie jest stresujące, jednak równocześnie bardzo poszerza horyzonty.

Aby zrozumieć siebie,  należy próbować nowych rzeczy – chodzić na kursy, szkolenia, podejmować się zadań wszelakiej maści. Duża różnorodność sprawi, że nabierzemy doświadczenia – będziemy wiedzieć, co sprawia nam radość, czym jesteśmy zainteresowani, a co jest dla nas utrapieniem. Zrozumiemy, w czym jesteśmy dobrzy. Nie przejmujmy się przy tym porażkami – każda z nich jest dla nas lekcją. Dzięki metodzie prób i błędów, poprzez drogę eliminacji, dojdziemy do tego, co jest dla nas dobre. To samo dotyczy szkoleń.

Poznanie siebie kluczem do rozwoju

Co nam daje poznanie siebie i swojej motywacji? Dzięki temu możemy się rozwijać. Wiemy, jakie są nasze mocne strony, które warto pogłębiać, a nad którymi warto jeszcze popracować. Poszerzamy swoje horyzonty, rozumiemy nie tylko siebie, ale też innych, zdobywamy nowe doświadczenia, wiedzę i umiejętności. Te kwestie są podstawą do ciągłej zmiany i poprawy. Musimy pamiętać, że świat nieustanie ewoluuje – dzisiejsze technologie, jutro będą już przestarzałe. Nauka i dostosowanie się do tych okoliczności, są więc konieczne.

Comments are closed.