Jak powinno wyglądać dobre ogłoszenie o pracę?

Podstawowym sposobem pozyskiwania kandydatów w procesie rekrutacji jest dobre ogłoszenie o pracę. Kluczowym jest tutaj właśnie słowo „dobre”. Odpowiednio skonstruowana oferta pomoże nam bowiem przyciągnąć zainteresowanie ludzi. Z drugiej strony ogłoszenie stworzone w sposób nieumiejętny znacząco utrudni nam zamknięcie wakatu. Jest to tym bardziej znaczące, kiedy cały czas w wielu branżach mamy do czynienia z niedoborem kandydatów na rynku i musimy zadbać o każde źródło ich pozyskania.

Kandydaci przebierają w ofertach

Największy portal z ofertami pracy w Polsce – czyli Pracuj.pl, wypuściło ostatnio wyniki swojego badania dotyczące tego co zachęca, a co zniechęca ludzi do aplikowania. Okazuje się, że im jesteśmy starsi, tym bardziej selektywnie podchodzimy do wysyłania swoich CV. Wybieramy takie ogłoszenia, które odpowiadają na nasze wymagania. Kandydaci zwracają też uwagę na szczegóły. Jest to o tyle ważne, że statystycznie wraz z wiekiem zwiększa się też doświadczenie zawodowe. Biorąc pod uwagę problemy z rekrutacjami specjalistów – jest to kluczowy czynnik. Potwierdza to analiza Pracuj.pl – aż 47% badanych twierdzi, że najlepiej jest wysłać CV jedynie do kilku wybranych firm.

Co powinno zawierać ogłoszenie?

Trzeba przyznać, że jednym z najważniejszych czynników decydujących o zmianie pracy są warunki finansowe. W rzadkich przypadkach godzimy się na przyjęcie oferty za niższe pieniądze niż mamy obecnie. Nic zatem dziwnego, że według badania Pracuj.pl aż 78% Polaków lepiej ocenia ogłoszenie, które ma jawne widełki, a 40% chce znać proponowane stawki przed rozmową o pracę. Jeśli wiec chcemy przyciągnąć do nas kandydatów, nie zapominajmy o publikowaniu finansów.

W pracy istotne są oczywiście też obowiązki, jakie będziemy pełnić. Nikt z nas nie chce brać „kota w worku”, dlatego oferta pracy powinna opisywać specyfikę pozycji oraz szeroki zakres obowiązków. Kandydat po jej przeczytaniu musi wiedzieć, czym będzie się zajmować. Wobec tego ogłoszenie powinno być pisane prostym i zrozumiałym językiem. To samo dotyczy tego, co organizacja może zaoferować potencjalnemu pracownikowi. Obecnie raczej nikt nie zainteresuje się ofertą, która stworzona będzie na dużym poziomie ogólności.

Poszukiwania bezpośrednie

Badania Pracuj.pl stwierdzają, że jedynie 36% Polaków aktywnie szuka pracy. Nie jest to ogromna liczba, dlatego pomimo starań rekruterzy często muszą sięgać po pomoc agencji rekrutacyjnych oraz metod zwanych direct i executive search. Narzędzia te umożliwiają wyszukiwanie kandydatów pasywnych, którzy nie rozglądają się aktywnie za zatrudnieniem. Należy więc w pierwszej kolejności kandydata znaleźć, a następnie skontaktować się z nim i zainteresować ofertą pracy, tak by ten chciał kontynuować z nami spotkania. Co ciekawe – możemy tutaj również wykorzystać dobre ogłoszenie o pracę. Jeśli będzie ono bowiem skonstruowane w prawidłowy sposób i zawierać będzie wszystkie kluczowe informacje, możemy śmiało wysłać je takiemu kandydatowi. Kandydat będzie miał jasno przedstawiony zakres obowiązków oraz warunki, jakie będziemy mogli mu zaproponować. Dzięki temu będzie miał podstawy, by podjąć decyzję o wzięciu udziału w procesie.

Comments are closed.