Koszty źle przeprowadzonej rekrutacji

Firmy chcące zatrudnić odpowiednich specjalistów często muszą liczyć się z kosztami. Wydaje im się, że zaangażowanie firmy zewnętrznej będzie dużo droższe. Niejednokrotnie wolą własnymi siłami zamknąć z sukcesem daną rekrutację. Często jednak nie jest to takie proste. Na szczęście na rynku działa wiele wyspecjalizowanych agencji rekrutacyjnych. Zlecenia te są dużymi kosztami dla pracodawców, natomiast często zwracają się po zatrudnieniu właściwej osoby.

Co wlicza się w koszty rekrutacji?

Warto wiedzieć, że poza samą prowizją za rekomendowanie właściwego kandydata, który finalnie zostaje zatrudniony w firmie, często agencji płaci się za sam proces rekrutacyjny. Rozróżniamy dwa najbardziej popularne modele współpracy z rekruterami. Success fee to przypadek, gdy organizacja płaci agencji dopiero po zatrudnieniu osoby przez nich znalezionej. Fixed fee to z kolei rodzaj współpracy, gdy dokonuje się przedpłaty agencji za samą inicjację procesu rekrutacyjnego, a następnie pozostałą część kwoty po zatrudnieniu.

Pamiętajmy, że poza aktywnym poszukiwaniem przez rekruterów, płaci się też za publikację ogłoszenia o pracę na wyspecjalizowanych stronach i portalach społecznościowych. Wydaje się to oczywiste z punktu widzenia rekrutacji. Niejednokrotne są to jednak duże kwoty, o których często zapominamy. Oczywiście, wpłata dla agencji za ich działania przewyższa kwotę samodzielnej publikacji profilu zawodowego (a przynajmniej przez jeden miesiąc). W rezultacie jednak, może okazać się, że pieniądze zainwestowane we właściwą firmę rekrutacyjną, przyniosą większy i szybszy sukces.

Jak zapobiec niepotrzebnym kosztom?

Warto, jeszcze na etapie przygotowań, zastanowić się nad samym profilem zawodowym kandydata, którego poszukujemy. Czy jest on na tyle specyficzny, że dotrzemy do niego sami, powołując się na sieć wewnętrznych kontaktów? Czy może jest to ekspert, jakich mało na rynku pracy, a dotrzeć można do niego jedynie za pomocą metody Executive Search?

Trzeba też wziąć pod uwagę takie czynniki jak: czas (jak szybko potrzebujemy zatrudnić tą osobę), zasoby (czy wewnętrzny dział HR będzie w stanie samodzielnie go zrekrutować, przy obłożeniu codziennymi obowiązkami), budżet (czy jesteśmy w stanie zainwestować w specjalistyczne działania rekrutacyjne).

Jeśli ostatecznie decydujemy się na zaangażowanie firmy rekrutacyjnej, warto wcześniej przeprowadzić analizę rynku. Szczególnie w dużych miastach, jest mnóstwo firm rekrutacyjnych oferujących swoje bogate usługi. Warto jednak podpytać innych przedsiębiorców o ich doświadczenia z poszczególnymi rekruterami. Wybór odpowiedniej agencji to ryzykowna, aczkolwiek dobrze rokująca szansa na sukces w zatrudnieniu.

Narzędzia pomocnicze

Czasami warto też zainwestować w solidny proces rekrutacyjny – w ramach dalszych etapów dodać testy merytoryczne lub psychologiczne, określające profil osobowy kandydata. W rozmowie na dalszym etapie można też zastosować symulacje problematycznych sytuacji, z jakimi trzeba się będzie zmierzyć na stanowisku. W zależności od wymagań oraz stopnia skomplikowania projektu, może pojawić się potrzeba zainwestowania w Assessment Center.

Mimo kosztowności powyższych narzędzi i metod, będą to dobrze zainwestowane pieniądze. Pozwolą na uniknięcie sytuacji, kiedy to na szybko zatrudniona osoba, której profil zawodowy nie został odpowiednio zweryfikowany, zrezygnuje z zatrudnienia po niecałych 3 miesiącach. To najgorszy scenariusz dla pracodawcy. Wówczas musi on ponownie zainwestować w pełny proces rekrutacyjny, od początku – łącznie z publikacją ogłoszeń na portalach itd. Dodatkowo, jeśli zatrudniona osoba okaże się całkowicie nieadekwatna, pracodawca ponosi dodatkowe koszty w postaci szkoleń wprowadzających. Będą to nie tylko zmarnowane pieniądze. Nie zapomnijmy także o czasie poświęconym przez innych pracowników na wdrożenie nowego członka zespołu.

Analizując wydatki całościowego procesu rekrutacyjnego, weźmy pod uwagę również niefinansowe koszty. Zaliczamy do nich poświęcony czas oraz zaangażowanie kadr w rozmowy z kandydatami. Warto
w związku z tym zainwestować więcej w proces rekrutacyjny i zorganizować go na zaawansowanym poziomie. Lepiej więc współpracować z wyspecjalizowaną agencją rekrutacyjną. W większości przypadków to najszybsza (i w rezultacie najtańsza) droga do znalezienia odpowiedniego pracownika.

Comments are closed.