5 rzeczy, które pozwolą Ci być lepszym rekruterem executive

Zapotrzebowanie na kadrę zarządzającą corocznie systematycznie wzrasta.  W związku z tym coraz więcej pracy mają także rekruterzy executive zajmujący się pozyskiwaniem dyrektorów, managerów oraz wysokiej klasy specjalistów. Rekrutacja takich kandydatów to trudne i czasochłonne zajęcie. Praca jest bardzo dynamiczna, a wymagania wobec tej profesji wysokie. Jeżeli jesteś rekruterem executive, przedstawiamy 5 najważniejszych rzeczy, które pomogą Ci lepiej wykonywać swój zawód. 

Kim jest headhunter?

Rekruter executive, zwany również headhunterem  zajmuje się metodą rekrutacji Executive Search, która polega na pozyskiwaniu kadry zarządzającej oraz specjalistów. Są to osoby o rzadkich, unikatowych umiejętnościach, a także wysokich kompetencjach osobistych i merytorycznych. Tacy kandydaci posiadają na swoim koncie szereg sukcesów zawodowych, aktualnie pracują i nie planują zmiany pracodawcy. Często też nie reagują na klasyczne formy rekrutacji. Znalezienie takiego kandydata jest podstawą procesu rekrutacji, ale dopiero przekonanie go do przyjęcia oferty pracy w danej firmie, można uznać za sukces. Odpowiednia prezentacja wizerunku pracodawcy i przedstawienie zalet konkretnej oferty odgrywają więc kluczowe znaczenie. Jakie cechy powinien posiadać dobry rekruter executive? Na pewno musi lubić ludzi i potrafić z nimi rozmawiać. Niezwykle ważne są kompetencje społeczne, miękkie, związane z interakcją. Równie istotna jest umiejętność analitycznego i syntetycznego myślenia, a także znajomość branży. Doświadczony rekruter wie, które firmy są rywalizacyjne, a które kooperacyjne, które działają na bazie procedur, a które dopuszczają większą swobodę.  
Wszystkie powyższe umiejętności są ważne, aczkolwiek stanowią ogólne, teoretyczne wyznaczniki dobrego headhuntera. Co zatem powinieneś robić w praktyce, by stać się lepszym w tym fachu?

1. Bądź dostępny

Rekruterzy powinni zawsze sprawiać wrażenie, że są do dyspozycji kandydatów – zarówno w kontakcie face-to-face w trakcie spotkań rekrutacyjnych czy też targów i eventów, jak i w przypadku komunikacji mailowej i telefonicznej. Jeżeli tylko możesz, odbieraj połączenia od kandydatów i odpisuj na ich wiadomości.  Bądź przy tym otwarty i pomocny. To sprawi, że kandydat nabierze do Ciebie zaufania, a także przekonania o Twoim profesjonalizmie. 

 2. Patrz na kandydata z szerszej perspektywy

Oczywistym zadaniem podczas rekrutacji kandydata na stanowisko zarządzające jest wnikliwe przeanalizowanie przebiegu dotychczasowej kariery, ukończonych projektów i doświadczenia w byciu liderem. Twarde kompetencje to jednak nie wszystko.  Na stanowisku managerskim wbrew pozorom większą role mogą odgrywać umiejętności miękkie, często trudne od razu do zauważenia.  Bądź dobrym obserwatorem i przyjmij różne, czasem odległe punkty widzenia. Weź pod uwagę wartości kandydata, jego punkt widzenia czy typ osobowości i oceń je porównując z wizją firmy, zasadami jej działania i kulturą organizacji. Aplikant może posiadać bardzo wysokie kwalifikacje, ale jeżeli jego styl pracy nie będzie odpowiadać temu panującemu w firmie, nie sprawdzi się. Zadaniem idealnego rekrutera executive jest wychwycenie tych zależności jeszcze w czasie rekrutacji, by zapobiec nietrafionym decyzjom.

3. Zwróć uwagę na otoczenie 

Headhunter musi doskonale znać branżę i rynek na którym pracuje. W pierwszej kolejności istotne są informacje o dostępności kandydatów i ich umiejętnościach. Rekruterowi pomoże też globalne spojrzenie na otoczenie – wzięcie pod uwagę takich aspektów jak zmiany technologiczne, czynniki kulturowe i polityczne czy nadchodzące trendy. Ci headhunterzy, którzy są w stanie dostrzec te uwarunkowania mają dużo większe predyspozycje do stania się najbardziej cenionymi specjalistami w swojej branży. 

4. Każdego kandydata traktuj wyjątkowo

W procesie rekrutacji niezbędne jest stworzenie pozytywnej atmosfery opartej na wzajemnej sympatii. Dobry rekruter charakteryzuje się wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi – zdolność nawiązywania kontaktu i podtrzymywania relacji to w końcu klucz do sukcesu w negocjacjach. Jeżeli więc rozmawiasz z kandydatem, staraj się jak najbardziej odchodzić od schematu – spróbuj nawiązać z nim więź, dopytując o hobby czy szukając wspólnych zainteresowań, a przede wszystkim wykazując autentyczne zainteresowanie tym co mówi i robił dotychczas. Nie zapominaj, że to osoba, z którą rozmawiasz powinna znajdować się w centrum uwagi. Słuchaj tego co mówi, jej pytań, odpowiedzi i stosownie do nich prowadź dialog. Dzięki temu zaprezentujesz się jako partner i sprawisz, że wyrobi on sobie pozytywne zdanie na Twój temat, a więc i na temat firmy dla której prowadzisz rekrutację. 

5. Utrzymuj kontakty 

Relacja między rekruterem a kandydatem zbudowana w trakcie procesu rekrutacji nie powinna kończyć się w momencie, w którym kandydat przyjmie ofertę pracy. 

Często bardzo dobrym pomysłem jest utrzymywanie stałego kontaktu przez cały proces wdrażania się kandydata w nowe obowiązki. To podejście pomoże Ci śledzić rozwój jego kariery, a także nawiązać nowe znajomości w firmie, w której został zatrudniony. Stopniowe rozszerzanie sieci kontaktów będzie przydatne w prowadzeniu przyszłych projektów rekrutacyjnych. 

Większość opisywanych wyżej wskazówek wiąże się ze sobą i wszystkie razem niewątpliwie pomagają w byciu dobrym rekruterem. Ich rozwinięcie jest  bardzo trudne i wymaga wiele czasu i poświęcenia. Jednak warto podjąć to wyzwanie, zwłaszcza w czasach, kiedy pozyskiwanie kompetentnych pracowników staje się coraz trudniejsze. Podchodząc do swojej pracy z pełnym zaangażowaniem, szybko zostaniesz zauważony i doceniony. W końcu dzięki Twojemu wysiłkowi, firma pozyska cennego pracownika i będzie w stanie zatrzymać go na dłużej, a poza tym zaoszczędzi czas i pieniądze na przeprowadzanie ponownych rekrutacji. 

Comments are closed.