Śmierć pracownika – jak sobie z nią radzić?

Śmierć to naturalny proces, który budzi w nas przerażenie. Nie myślimy więc o niej na co dzień. Pochłonięcie wykonywaniem zawodowych i prywatnych obowiązków pomaga odganiać złe myśli. Temat jednak nie zniknie i może nas nawiedzić właściwie w każdym momencie. Również w pracy, kiedy mierzyć musimy się ze śmiercią pracownika. Co jako organizacja powinniśmy wtedy począć i jak wspomóc w tym trudnym czasie zatrudnione u nas osoby?

Co się może wydarzyć?

Jak najlepiej przygotować się do sytuacji kryzysowych? Każda mądra organizacja ma stworzone na takie momenty specjalne procedury, według którym powinna postępować. Najczęściej dotyczą one np. zwolnienia pracownika lub wypadku w pracy. Rzadko zdarza się jednak, że firma ma przygotowane wytyczne, według których powinna postępować w obliczu śmierci. Odpowiednią reakcję utrudnia również fakt silnych emocji, które towarzyszą w takim momencie. To co nie budzi wątpliwości to jest to, że również w tym przypadku firma powinna podjąć działania mające na celu przywrócenie normalnego funkcjonowania zespołu.

Od strony biznesu – należy zabezpieczyć wykonywanie obowiązków, które wykonywał dany człowiek i szybko znaleźć zastępstwo. Natomiast od strony ludzkiej należy zmierzyć się z plotkami, które na pewno będą krążyć, a często dotyczyć będą przyczyny śmierci. Czy warto przekazać powód? Uważamy, że tak – pozwoli to uniknąć niedopowiedzeń. Zespół może mierzyć się również z trudnymi emocjami, takimi jak przytłoczenie, poczucie winy czy beznadziejności. Czy ludzie będą rozmawiać o tym, co się wydarzyło? Istnieją dwie ścieżki. Jedna z nich zakłada, że zespół nie może myśleć o niczym innym tylko o tym wydarzeniu. Jest tak zaabsorbowany tematem, że utrudnia to wykonywanie ich zadań. Inna opcja to wyparcie tematu i nie rozmawianie o nim. Spowodować może to kumulowanie się napięcia i wybuch nagromadzonych emocji w nieodpowiednim momencie.

W jaki sposób mierzyć się z tym tematem?

Odpowiednia postawa firmy i przezwyciężenie tego kryzysu pokaże pracownikom, że mogą liczyć na organizacje i ludzi w niej pracujących. Jak jednak podejść do tematu w odpowiedni sposób? Najlepszym sposobem jest zwrócenie się o pomoc do specjalistów. W tym trudnym momencie skuteczną strategię pomóc ułożyć nam może agencja doradztwa personalnego. Kiedy w nas samych emocje buzują, nie ryzykujmy i posłuchajmy najlepszych. Istnieje duża szansa, że eksperci zarekomendują mocne zadbanie o wsparcie psychologiczne dla pracowników. Zagwarantujmy więc zatrudnionym osobom, np. darmowy dostęp do kilku wizyt u psychologa, grupowe spotkania lub interwencje kryzysowe pomagające uporać się z emocjami, natłokiem myśli oraz obawami.

Odpowiednia komunikacja w firmie jest również niezwykle istotna. Poinformujmy, co się wydarzyło, a także roześlijmy informację o dacie pogrzebu. Dobrze, jeśli przełożeni się na nim stawią. Współpracownicy nie powinni być do tego zmuszani, jednak zorganizowanie chętnych i skoordynowanie np. kupowania wieńca pogrzebowego, jest wskazane. Możemy również sprawdzić, czy rodzina zmarłego nie potrzebuje wsparcia i jeśli tak – zorganizować akcję w naszej organizacji.

O wsparciu psychologicznym pracowników warto pomyśleć szczególnie w przypadku, kiedy mamy do czynienia ze śmiercią bliskiej osoby pracownika. Czasem może być to przyjaciel z pracy, współmałżonek czy jeden z rodziców. Z pewnością strata taka jest trudnym doświadczeniem, które odbije się zarówno na życiu prywatnym jak i  życiu zawodowym pracownika. Ważne by w tym czasie nie pozostać samemu i móc liczyć na wsparcie ludzi wokół. Pracodawca z pewnością jest jedna z osób, które taką pomoc w kryzysie mógłby zapewnić. Jeśli widzi, że pracownik nie radzi sobie z powrotem do obowiązków, może a nawet powinien zareagować. Z jednej strony wykaże się empatią wobec zespołu czy pracownika, z drugiej strony zapewni bezpieczny powrót do normalnego funkcjonowania. Warto pamiętać, że dzięki umiejętnej pomocy kryzys może być początkiem życiowej zmiany na lepsze.

Comments are closed.