Wyróżnij się albo zgiń!

Rynek pracownika ma się bardzo dobrze. Wciąż. Rekrutacja specjalistów nie jest już tak łatwa, jak kiedyś. Zyskanie wartościowego pracownika tak naprawdę zaczyna się już na etapie tworzenia ogłoszenia o pracę. W jednym z najbardziej popularnych serwisów z wyszukiwarką ofert pracy można znaleźć blisko 47 000 ogłoszeń. Jak sprawić, żeby Twoje ogłoszenie zostało po pierwsze zauważone, a po drugie, aby kandydat naprawdę chciał na nie zaaplikować? Bazując na naszym doświadczeniu, przygotowaliśmy kilka praktycznych wskazówek, jak zwiększyć atrakcyjność ogłoszenia i wyróżnić się z tłumu.

1. Pisz jak najmniej sztampowo. Kandydaci intensywnie poszukujący pracy przeglądają dziesiątki ofert pracy każdego dnia. Co zrobić, aby akurat Twoje ogłoszenie zostało zauważone? Nie używać standardowych zwrotów. Zamiast „oferujemy kartę multisport i opiekę medyczną”, napisz: „dobre zdrowie i formę, czyli opiekę medyczną i kartę multisport”.    

2. Pisz jasno i konkretnie. Jeżeli istnieje podejrzenie, że kandydat może nie zrozumieć nazwy stanowiska to warto napisać np. „specjalista ds. obsługi klienta” zamiast „customer service specialist”. „Możliwość rozwoju” to ogólne sformułowanie, które pojawia się niemal we wszystkich ofertach, a tak naprawdę nic nie mówi. Lepiej wymienić rzeczywiste korzyści np. liczne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, planowanie ścieżki rozwoju itp.

3. Dodaj informacje formalne. W dobrym ogłoszeniu powinny się znaleźć najbardziej podstawowe informacje formalne dotyczące danego stanowiska – miejsce pracy (czynnik często decydujący o podjęciu lub odrzuceniu oferty), forma umowy i godziny pracy. Zawarcie tych informacji pozwoli oszczędzić czas i uniknąć angażowania kandydatów niezainteresowanych podjęciem pracy np. po drugiej stronie miasta. Warto też napisać parę słów o planowanych etapach rekrutacji tak, aby kandydat wiedział czego się spodziewać i mógł się jak najlepiej do tego przygotować.

4. Podaj widełki płacowe. Z badania „Candidate Experience 2017” (przeprowadzonego przez eRecruiter i Koalicję na rzecz Przyjaznej Rekrutacji) wynika, że aż 43% kandydatów oczekuje podania w ogłoszeniu informacji na temat wysokości wynagrodzenia. Ten trend jest coraz bardziej popularny wśród pracodawców. W branży IT to wręcz mus!

5. Urozmaicaj graficznie. Młodzi ludzie myślą obrazkami. Ogłoszenia, w których jest mnóstwo lanego tekstu i to wyłącznie z wymaganiami nikt chętnie nie przeczyta, a już na pewno nie do końca! Nawet najmniejszy element graficzny przyciągnie uwagę i zaciekawi bardziej niż inne tekstowe ogłoszenia.

6. Mów językiem korzyści, a nie wymagań. Nikt chyba nie chciałby, żeby stawiać przed nim wyłącznie wymagania. Oczekiwania pracodawcy względem przyszłego potencjalnego pracownika są ważne, ale w ogłoszeniach warto podkreślać wszystkie wartości i korzyści, jakie dana osoba może osiągnąć i w jaki sposób się rozwinąć na tym stanowisku. Zatem zamiast napisać „oczekujemy od Ciebie umiejętności zarządzania zespołem”, lepiej napisać „będziesz mógł wykorzystać w praktyce i rozwijać swoje umiejętności team leaderskie”.

7. Komunikuj się adekwatnie do grupy docelowej. Młode pokolenie nie posługuje się bardzo formalnym językiem, a osoby w średnim wieku nie lubią języka za bardzo potocznego. Zastanów się do kogo kierujesz swoją ofertę i zredaguj ją odpowiednio do odbiorcy. W przypadku stanowisk juniorskich i specjalistycznych można pozwolić sobie na większą swobodę, w ogłoszeniach managerskich lepiej zachować powagę (ale też bez przesady!).

8. Przekaż jak najwięcej informacji o firmie. Firma to nie tylko jej nazwa. To wszystkie czynniki ją tworzące, jak miejscowość, położenie, rodzaj zabudowania (nowoczesny biurowiec czy stara kamienica?), branża w której działa. Przede wszystkim warto też podkreślić jak najwięcej informacji o jej kulturze organizacyjnej. Bo Firma to ludzie ją tworzący i to z nimi będzie musiał współpracować Twój przyszły potencjalny pracownik. Wie już o tym sporo rekruterów, którzy w swoich ogłoszeniach coraz częściej umieszczają filmiki employer brandingowe czy zdjęcia zespołu.

9. Podaj kontakt do siebie. Nie jest to element absolutnie konieczny, ale coraz częściej stosowany w rekrutacjach. Informacja o tym, że za daną ofertą stoi realna osoba z doświadczeniem, a nie machina korporacyjna, automatycznie skraca dystans i dodaje tzw. „human factor”, który może sprawić, że kandydat chętniej wyśle aplikacje właśnie do Ciebie!

Wskazówek dotyczących tego, jak napisać skuteczne ogłoszenie o pracę jest wiele. Na koniec warto dodać jedno zdanie, o którym powinien pamiętać każdy rekruter lub pracodawca poszukujący pracownika. Zanim opublikujesz… zastanów się czy Ciebie zaciekawiłoby Twoje ogłoszenie i czy chętnie byś na nie zaaplikował? 

Comments are closed.