Wizerunek pracodawcy i jego znaczenie w rekrutacji

Dawniej na każdą pozycję aplikowało dziesiątki kandydatów, spośród których bez problemu mogliśmy odnaleźć osobę wartą zatrudnienia. Od kilku lat obserwujemy jednak odwrotną tendencję – mało kto poszukuje pracy, a najczęściej kandydaci, którzy sami się przesyłają, nie są naszym pierwszym wyborem. W związku z tym teraz to pracodawcy muszą ze sobą mocno konkurować i szukać nowych sposobów, by przyciągnąć wartościowych ludzi. Nie wystarczy już puścić w świat ofert pracy i czekać na odzew – trzeba aktywnie przyciągać kandydatów. Jednym z czynników mających na to niewątpliwy wpływ jest wizerunek pracodawcy.

Wewnętrzny i zewnętrzny wizerunek pracodawcy

Wizerunek pracodawcy to nic innego jak to, w jaki sposób nasza firma jest odbierana na rynku. Na jego kształtowanie mają wpływ nasi pracownicy oraz promocja na zewnątrz organizacji. Aby odnieść najlepsze rezultaty, musimy więc działać dwutorowo.

Dbanie o dobrostan i zadowolenie pracowników to pierwsza rzecz, którą możemy zrobić, w celu stworzenia silnej marki firmy. Nie chodzi tutaj jedynie o godne wynagrodzenie, czy pakiet benefitów, lecz również o dobrą atmosferę, możliwości rozwoju i szacunek dla wszystkich zatrudnionych. Dobrym sposobem, by przekonać się, jak naszą firmę postrzegają zatrudnieni, jest przeprowadzenie badania satysfakcji. Pokaże nam ono, co naprawdę myślą pracownicy, a także da nam okazję do wprowadzenia zmian w odpowiedzi na zauważone przez nich problemy trapiące organizację. Pracownik zadowolony to bowiem nasza najlepsza reklama. Będzie on polecał swoich znajomych w odpowiedzi na oferty pracy, co znacznie ułatwi i przyspieszy rekrutację. To jednak nie wszystko – będzie on również aktywnie promował firmę w internecie – np. poprzez udostępnianie zdjęć z wydarzeń, które organizowane są wewnątrz organizacji, a także dzielił się pozytywną opinią.

Zewnętrzny wizerunek pracodawcy to działania firmy mające wypromować firmę i pokazać ją jako dobre miejsce do pracy. Musi on jednak zawsze być prawdziwy (tzn. nie możemy reklamować się sytuacjami, które nie miały miejsca, czy benefitami, które u nas nie występują) oraz spójny z wizerunkiem wewnętrznym.

Czemu wizerunek pracodawcy ma wpływ na rekrutację?

Każdy z nas chce pracować w dobrym miejscu – w związku z tym przed aplikacją w odpowiedzi na oferty pracy interesujemy się, jak wygląda firma od środka. Jeśli opinie, które o niej znajdziemy są negatywne, to dwa razy zastanowimy się, czy chcemy się zatrudnić w takim przedsiębiorstwie. W związku z tym negatywny wizerunek pracodawcy znacznie utrudnia przeprowadzenie skutecznej rekrutacji. Kandydaci nie będą chcieli z nami rozmawiać lub będą się wycofywać z procesu. Co ciekawe może on mieć również wpływ na wyniki finansowe firmy – konsumenci nie chcąc mieć nic wspólnego z firmą nieszanującą pracowników, przestaną kupować nasze produkty.

Dobrze stworzony wizerunek pracodawcy tymczasem pozwala na bardziej ukierunkowaną rekrutację. Jeśli zależy nam na zatrudnianiu profesjonalistów z dużym doświadczeniem, będziemy przedstawiać się, jako organizacja umożliwiająca rozwój umiejętności i miejsce, w której pracują ludzie o dużej wiedzy. Marka pracodawcy sprawi również, że kandydaci sami będą do nas aplikować – nawet kiedy nie będziemy mieć otwartego wakatu.

Jak zacząć kształtować wizerunek pracodawcy?

Do stworzenia marki pracodawcy nie możemy zabrać się bez odpowiedniego przygotowania. Na początku należy zdefiniować, jakie są nasze wartości oraz czynniki nas wyróżniające. Należy również zadbać o pracowników – jeśli zaczniemy promować się, jako organizacja dbająca o zatrudnionych, a tymczasem nie jest to prawda, to szybko zostanie przypięta do nas łatka oszustów. W pierwszej kolejności poznaj więc opinię pracowników poprzez badanie satysfakcji i wprowadź konieczne działania. Kiedy już uporządkujesz sprawy wewnątrz organizacji, rozpocznij działania na zewnątrz – pokaż kim jesteście, jaka jest wasza kultura i co sprawia, że warto u Was pracować.

Comments are closed.