Poradnik Kandydata

Nie wiesz jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, a może zastanawiasz się czym jest Assessment Centre?

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z procesem rekrutacji.

Jak wygląda standardowa rozmowa rekrutacyjna

W praktyce nie istnieje takie pojęcie jak standardowa rozmowa rekrutacyjna. Każda z nich zdecydowanie się od siebie różni. Bardzo dużo zależy od Konsultanta, który prowadzi projekt rekrutacyjny, ale również od stanowiska czy czasu  trwania rekrutacji. W dzisiejszych czasach pierwszym etapem może być wywiad telefoniczny, sesja Assessment Centre,  testy analityczne lub  językowe połączone z rozmową rekrutacyjną, ale również rozmowa na Skype (np. jeśli Kandydat i Pracodawca znajdują się w innych krajach). Sposobów na poznanie Kandydata, jego doświadczenia, kompetencji, ale również oczekiwań jest wiele. Dla Kandydata jest to także doskonała okazja,  żeby zadać na koniec rozmowy kilka pytań.

Jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej?

Jeśli zaproszono Cię na rozmowę kwalifikacyjną to znaczy, że znalazłeś się w gronie szczęśliwców, którymi jest zainteresowany Twój przyszły  pracodawca. Co zrobić, żeby wywrzeć na nim pozytywne wrażenie? Przede wszystkim dobrze się przygotuj przed rozmową! Podobno pierwsze 7-11 sekund są kluczowe, ale my wierzymy, że  dalsza część rozmowy również ma znaczenie! Nasze wskazówki:
  • Sprawdź czym zajmuje się firma do której aplikujesz oraz jakie świadczy usługi. Spróbuj dowiedzieć się  jak najwięcej, a przekonasz się, że ta wiedza zaprocentuje.
  • Podczas rozmowy postaraj się udowodnić, dlaczego jesteś odpowiednią osobą do pracy na wybranym stanowisku.
  • Pokaż, że znasz swoje mocne strony i wiesz nad czym musisz jeszcze pracować, żeby móc się rozwinąć na danym stanowisku.
  • Zastanów się jaka jest Twoja motywacja do zmiany pracy, ale również do pracy na tym konkretnym stanowisku – z pewnością o to zapyta rekruter.

Jak długo będę czekać na odpowiedź?

Każda aplikacja jest dla nas niezwykle cenna, jednak nie możemy obiecać, że skontaktujemy się ze wszystkimi Kandydatami. Jeśli posiadasz adekwatne doświadczenie, wykształcenie, kwalifikacje na stanowisko na które aplikujesz z pewnością skontaktujemy się z Tobą. Nie gwarantujemy jednak czasu w jakim to zrobimy, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

Czy portale społecznościowe pomagają znaleźć pracę?

Media społecznościowe w dzisiejszych czasach odgrywają ogromną rolę nie tylko w życiu prywatnym, ale również zawodowym. Pośród portali społecznościowych istnieją takie, których głównym celem jest wspieranie rekrutacji. Większość headhunterów każdego dnia korzysta z nich podczas swojej pracy, wyszukując odpowiednich Kandydatów. Dlatego warto zastanowić się nad założeniem konta na:
  • Linkedin
  • GoldenLine
W bardzo prosty sposób można umieścić na nich skróconą wersję swojego CV – dodając wykształcenie, doświadczenie zawodowe, zdobyte kwalifikacje, określić znajomość języków obcych.
Nie można również zapominać o portalach, z których korzystamy w celach prywatnych (Facebook, Instagram itp.), a do których mogą mieć dostęp rekruterzy. Warto zadbać o swoją prywatność, być może zablokować dostęp osobom spoza grona swoich znajomych albo po prostu umieszczać tam tylko stosowne informacje. W końcu nigdy nie wiadomo kiedy przygląda Ci się hedhunter 🙂

Jak przygotować dobre CV?

Oczywiście nie ma jednej sprawdzonej „recepty” na właściwe CV. Istnieje natomiast kilka zasad, które na pewno zwrócą uwagę rekrutera. Poniżej prezentujemy kluczowe z nich:
  • Dane osobowe – upewnij się, że umieściłeś w CV aktualny nr telefonu i e-mail. Dobrze,  żeby Twój adres poczty elektronicznej nie wzbudzał ataku śmiechu rekrutera 🙂
  • Zdjęcie – najlepiej jak będzie to dobre zdjęcie portretowe. W żadnym wypadku nie jest to miejsce na selfie z wakacji albo imprezy ze znajomymi!
  • Wykształcenie – zastosuj tutaj zasadę achronologii (najbardziej aktualne na samej górze). Dodatkowo podaj daty rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych etapów Twojej edukacji, kierunki studiów itp.
  • Doświadczenie zawodowe – rekrutera najbardziej interesują Twoje ostatnie stanowiska. Postaraj się przybliżyć w CV czym dokładnie się zajmowałeś, jaki był Twój zakres obowiązków. Nie zapomnij o dokładnych datach (np.: 07.2015-06.2016). Dzięki temu zaoszczędzisz sporo czasu konsultantowi.
  • Języki obce – koniecznie określ ich znajomość, najlepiej posługując się skalą europejską. Obecnie w większości rekrutacji, które prowadzimy wymagana jest znajomość języka obcego na konkretnym poziomie, dlatego jest to kluczowa kwestia w CV.
  • Umiejętności oraz kwalifikacje – jeśli posiadasz dodatkowe umiejętności, które mogą zainteresować Twojego przyszłego pracodawcę koniecznie pochwal się nimi w CV. Powinny być one związane z Twoim nowym stanowiskiem. Nie ma większego sensu wpisywać do CV takich rzeczy jak: pracowitość, sumienność, motywacja do pracy. Takie cechy z pewnością nie wyróżnią Cię na tle innych kandydatów.
  • Wizualny aspekt – CV powinno być przede wszystkim przejrzyste, przygotowane w formacie A4, napisane czytelną czcionką. Coraz częściej spotyka się życiorysy bardziej kreatywne, przygotowane w Power Poincie, w postaci dedykowanej strony www. Według opinii Ekspertów TEST taka forma sprawdzi się przy stanowiskach  artystycznych, związanych z mediami, agencjami reklamowymi. Jeśli ubiegasz się o bardziej standardową posadę np.: pracę biurową, w dziale księgowości trzymaj się raczej standardowej formy.
  • Format pliku – najlepiej jeśli to będzie PDF. Wysyłając CV w tym formacie masz pewność, że nic nie rozsypie się rekruterowi kiedy otworzy Twoje CV i będzie ono wyglądało dokładnie tak, jak zostało przygotowane.
  • Przed wysłaniem koniecznie sprawdź CV pod kątem literówek, w końcu CV jest Twoją wizytówką 🙂

Jak prawidłowo określić swoje oczekiwania finansowe?

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej każdy rekruter, czy  pracodawca pyta Kandydata o oczekiwania finansowe. Mimo, że przyszły pracownik spodziewa się, że padnie  takie pytanie to albo nie wie co odpowiedzieć albo zaczyna się stresować. Trzeba pamiętać, że jest to element negocjacji biznesowych i każdy powinien się do nich przygotować. Pracodawca jeszcze przed procesem rekrutacji określa swój budżet na dane stanowisko. Dobrze, żeby każdy, kto wybiera się na rozmowę zrobił dokładnie to samo. Każdy Kandydat powinien odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:
  • Ile minimalnie chcę zarabiać?
  • Ile zarabia osoba na podobnym stanowisku?
  • Czy mogę liczyć na dodatkowe benefity od Pracodawcy?
Średnie wynagrodzenia  osób na podobnych stanowiskach można sprawdzić on-line na portalach branżowych. Po przedstawieniu swoich oczekiwań finansowych pamiętaj, żeby się z nich nie tłumaczyć.  Takie tłumaczenie to jedna z najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić podczas rozmowy. W ten sposób pokazujesz, że nie do końca możesz być przekonany co do tego, ile jesteś warty. Dodatkowo to okazja dla rekrutera, żeby zacząć negocjować „cenę”.

Czym jest Assessment Centre?

Assessment Centre (AC) jest coraz częściej stosowaną metodą podczas rekrutacji. Wykorzystuje się ją przy stanowiskach managerskich, specjalistycznych, ale również w przypadku staży, praktyk. Większość dużych międzynarodowych firm decyduje się na tę metodę, żeby jak najlepiej poznać przyszłych pracowników i zminimalizować ryzyko popełnienia błędu przy wyborze osób. AC umożliwia kompleksowe zbadanie i ocenę Kandydatów, którzy uczestniczą w sesji. Dzięki AC możemy zweryfikować kompetencje, które są istotne na danym stanowisku, np.:
  • Zdolności przywódcze
  • Rozwiązywanie problemów
  • Komunikatywność
  • Praca zespołowa
Na podstawie przygotowanych kompetencji asesorzy przygotowują zestaw zadań, które Kandydat wykona podczas sesji. Najczęściej stosowanymi są:
  • Symulacje/ Odgrywanie roli
  • Zadania grupowe
  • Prezentacja
  • Case study
  • Zadania  In-Basket

Jak się przygotować do Assessment Centre?

Najważniejsze, żeby przyjść na sesję AC z pozytywnym nastawieniem, być wypoczętym, wyspanym i pełnym energii. Podczas sesji Kandydat powinien zachowywać się naturalnie i dokładnie w taki sposób podchodzić do każdego zadania. Przed samą sesją AC warto zapoznać się z informacjami o firmie, do której się aplikuje, założyć stosowny strój i podejść do całego procesu z dużą otwartością. W końcu Assessment Centre to nie tylko metoda rekrutacji, ale też doskonały sposób na lepsze poznanie i ocenę swoich umiejętności.