Automatyzacja w rekrutacji

Nikt z nas nie lubi czekać, prawda? A tym bardziej kiedy to wyczekujemy na informację odnośnie naszej aplikacji do pracy. Wtedy zależy nam na szybkiej decyzji. Przecież często może ona zmienić nasze życie. Niestety rzeczywistość jest taka, że proces rekrutacji pracowników może się bardzo wydłużać. Również patrząc na to z perspektywy organizacji, nie jest to korzystna sytuacja. Im również zależy, żeby szybko obsadzić wakat. Bez tego bowiem nie są w stanie być maksymalnie produktywni. Problem jest więc dwustronny. Aby mu zaradzić, dziś chcielibyśmy przedstawić Wam sposób, w jaki można przyspieszyć ten proces. Pomówmy więc o automatyzacji.

Automatyzacji – czym jest i jakie są na nią sposoby?

Kiedy zapytamy Was o to, jakie działania w rekrutacji są powtarzalne, na pewno przyjdzie Wam do głowy sporo odpowiedzi. Co jednak najgorsze – te działania muszą być wykonane, a zajmują ogrom czasu. Każdy pracownik agencji doradztwa personalnego mógłby znaleźć wiele innych zadań, które byłyby lepszym spożytkowaniem tego czasu. Do gry wkracza więc tutaj automatyzacja w rekrutacji, która pomoże nam te żmudne procesy oddać w ręce nowej technologii.

Jednym z najważniejszych zastosowań automatyzacji w rekrutacji jest przetwarzanie i analiza CV oraz innych dokumentów aplikacyjnych. Dzięki temu rekruterzy mogą weryfikować kwalifikacje i doświadczenie kandydatów poprzez zastosowanie np. słów kluczowych. To pozwala na szybszą selekcję i skrócenie czasu potrzebnego na wytypowanie osób do przeprowadzenia rozmów kwalifikacyjnych. Kolejnym narzędziem wykorzystywanym w automatyzacji są chatboty. Pomóc mogą one w przeprowadzeniu wstępnej rozmowy. Mogą one zapytać, np. o oczekiwane wynagrodzenie, okres wypowiedzenia czy długość lat doświadczenia, itd. Warto też pokusić się o wysyłanie testów, które będą sprawdzały posiadane kompetencje. Najprostszy przykład dotyczy znajomości języków obcych. Po jego wykonaniu przez kandydata rekruter otrzymuje gotowy raport. Jeśli ktoś nie przejdzie tego testu, wiemy już, że ma zbyt małe umiejętności na to stanowisko – a tymczasem my mogliśmy zająć się innymi rzeczami.

Innym przykładem automatyzacji w rekrutacji są platformy, które umożliwiają publikowanie ofert pracy, zbieranie aplikacji i wstępną selekcję kandydatów. Bardzo przydatna jest również opcja automatycznego wysyłania podziękowania za udział w rekrutacji lub o kolejnych etapach. Dzięki temu kandydat wie, jaki jest status jego aplikacji.

Korzyści z automatyzacji

Automatyzacja w procesie rekrutacji menedżerów i innych pracowników przynosi wiele korzyści dla firm. Pierwszą jest oszczędność czasu. Rekruterzy mogą skupić się dzięki temu na lepszym poznaniu potrzeb Klienta, a później samego kandydata (już podczas osobistej rozmowy). To pozwoli na dopasowanie oferty do człowieka, a także na zbudowanie realnego kontaktu z drugą stroną, co znacząco zwiększa efektywność całego procesu. Naturalną zaletą jest też lepsza jakość zatrudnienia. Poza wspomnianym już dokładniejszym poznaniu człowieka automatyzacja w rekrutacji pozwala też na bardziej trafną analizę kandydatów.

Nie zapominajmy też o pieniądzach. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii można zminimalizować koszty związane z zatrudnieniem dodatkowych pracowników do przetwarzania aplikacji i organizacji procesów rekrutacji i selekcji pracowników. To też umożliwia skalowalność – czyli obsługę większej liczby rekrutacji przy zachowaniu takich samych wysokich standardów. Tutaj oczywiście musimy też wspomnieć o korzyściach płynących z candidate experience. Dzięki automatyzacji kandydat ma na bieżąco informacje o swojej aplikacji, a sama odpowiedź przychodzi znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnego modelu.

Wszystkie te korzyści mogą znacznie ułatwić proces rekrutacji, zmniejszyć związane z nimi koszty i pozwolić firmie na znalezienie najlepszych kandydatów. Według nas warto więc do pracy włączyć sztuczną inteligencją, analiza Big Data czy chatboty, do czego gorąco zachęcamy.

Comments are closed.