Tramwaj zwany HR odjechał do historii

W dniach 18-19.10.2018 r., Tramwaj zwany…HR w Centrach odbył specjalny, wydłużony kurs obejmujący najbardziej odległe przystanki do świata HR. To nie było zawiadomienie Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, a Tramwaj to tylko metafora… Tak naprawdę, do Starej Zajezdni w Krakowie przyjechali managerowie i specjaliści HR z SSC/BPO/ITO z całej Polski! To była potężna dawka wiedzy oraz dwa dni intensywnego networkingu! Emocje po jubileuszowej, piątej edycji Konferencji HR w Centrach Usług Biznesowych i IT jeszcze nie opadły. Podczas wyprawy wspólnie zwiedziliśmy 4 dzielnice tematyczne: Rekrutację, Wellbeing, Rozwój i Różnorodność. 

Oblicza rekrutacji.

Pierwszym działem tematycznym, z jakim się zmierzyliśmy była rekrutacja. Obecnie walka o najlepszych kandydatów nabrała nowego kształtu. Są oni wyjątkowo mobilni i nie jest dla nich problemem zmiana miejsca zamieszkania. Wzrosły także wymagania pozapłacowe – najważniejszy staje się dla nich rozwój zawodowy. O czym rozmawialiśmy w kontekście współczesnych zmagań związanych z rekrutacją?

Pierwszym omawianym zagadnieniem był Employer Branding. Porozmawialiśmy o tym, jak umiejętne budowanie marki pracodawcy wpływa nie tylko na potencjalnych kandydatów, ale również na pracowników. Przedstawione przez dr Barbarę Zych dane są zaskakujące! Okazuje się, że silna marka pracodawcy może obniżyć oczekiwania finansowe kandydatów o 10%, a także zmniejszyć rotację o 28%.  Jeżeli natomiast pracownik identyfikuje się z marką swojej firmy, jego zaangażowanie zwiększa się aż o 65%.

Jako, że rekrutacja to nasz „konik”, nie mogło zabraknąć też przysłowiowego „kija w mrowisko”, a to za sprawą Katarzyny Borowicz, która opowiedziała o tym, czy HR jest w ogóle potrzebny firmom. 

Skoro powiedzieliśmy o budowaniu marki, to istotnym dopełnieniem stała się dyskusja na temat roli mediów społecznościowych w rekrutacji. Atrakcyjna oferta pracy już nie wystarczy, by przyciągnąć talenty do firmy. Brak obecności w szeroko pojętych mediach społecznościowych także bywa czynnikiem, który podaje w wątpliwość wiarygodność pracodawcy. CEO agencji social media, Rahim Blak (mówiący o sobie „social media ninja”), skutecznie przekonał uczestników Konferencji, że atmosfery firmy nie da się pokazać na ogłoszeniu rekrutacyjnym, najlepiej można to zrobić przez Social Media. Posty Rekrutacyjne są jednym z najefektywniejszych narzędzi budowania wizerunku i rozpoznawalności firmy, nie tylko w oczach kandydatów, ale również potencjalnych klientów. 

 

Wellbeing, czyli „dobrostan” w miejscu pracy.

Problematyce wellbeingu poświęciliśmy sporo czasu podczas naszej HR-owej przejażdżki. Dlaczego? Coraz więcej firm jest świadomych tego, że efektywność pracownika zależy od jego stanu fizycznego i psychicznego. Dlatego pracodawcy decydują się nie tylko na prywatną opiekę zdrowotną i kartę multisport, (które w zasadzie dziś są normą, a nie wyróżniającym benefitem), ale również na wiele projektów zakładających holistyczną dbałość o pracownika, np. warsztatów edukacyjnych dotyczących żywienia czy wykładów motywacyjnych. Wellbeing zakłada bowiem troskę nie tylko o zdrowie fizyczne pracowników, ale również o ich równowagę psychiczną i energetyczną. 

W tej sekcji dyskusję rozpoczął Dyrektor HR w Aon Dariusz Pastuła, który przeprowadził uczestników przez nową siedzibę firmy w Krakowie – i to niemal dosłownie! Dzięki nowoczesnym narzędziom mogliśmy odbyć wirtualny spacer po biurze stworzonym w myśl zasad Activity Based Workplace oraz z dbałością o każdy szczegół, dzięki któremu pracownicy mogą wspomniany dobrostan odczuwać każdego dnia na własnej skórze. Szczegółowe case study z planowania i wdrażania tego projektu może być inspiracją dla niejednej firmy.  

W kontekście elastyczności organizacji swoją wiedzą podzieliła się Małgorzata Niewińska, Head of Change Management w CBRE. Podczas swojego wystąpienia starała się zainspirować uczestników do przemyśleń o jednych z kluczowych wyzwań, z jakimi mierzą się nowoczesne organizacje. Wspólnie szukaliśmy odpowiedzi na pytania o to, jak wbudowanie aspektu elastyczności w długofalową strategię biznesową może wpływać na decyzje dotyczące inicjatyw zmian organizacyjnych oraz jak decyzje nieruchomościowe mogą wspierać długofalowe ambicje strategiczne. 

Barbara Wawrzynek – praktyk zarządzania wellbeingiem organizacyjnym, opowiedziała natomiast o wdrażaniu wellbeingu w ujęciu strategicznym. Oznacza to, że organizacje powinny myśleć o dobrostanie w kategoriach biznesowych, co przekłada się na postrzeganie go jako  corporate wellness (zintegrowane programy wspierające zdrowie pracowników). Często popełnianym błędem jest brak całościowego podejścia do wellbeingu – traktowanie go w sposób fragmentaryczny, powierzchowny, jako wyłącznie zdrowie fizyczne lub zdrowie mentalne.

Mózgi osób pięćdziesięcioletnich o dużym doświadczeniu medytacyjnym są przeciętnie o 7,5 roku młodsze od mózgów osób w tym samym wieku, które nie medytują - taki, zupełnie inny punkt widzenia przedstawił na koniec pierwszego dnia Konferencji Tomasz Kryszczyński – psycholog i trener mindfulness. Podpowiedział uczestnikom jak radzić sobie z codziennym stresem praktykując medytację mindfulness, czyli tzw. trening uważności. 

Jak to robią najlepsi, czyli rozwój pracowników.

Firmy poświęcają wiele energii na poszukiwanie najlepszych metod rozwoju kompetencji swoich kluczowych liderów. Tymczasem często szybsze efekty może przynieść poprawa ich zaangażowania. 
Na pierwszy ogień w drugim dniu Konferencji poszedł dr Piotr Prokopowicz, założyciel Freenovation oraz wykładowca akademicki, który opowiedział uczestnikom o tym, jak rodzą się twórczy ludzie i dobre pomysły oraz jakie cechy powinien posiadać lider innowacyjnej organizacji. 

O tym, czy programy rozwojowe wspierają także rozwój biznesu opowiedział Marek Grodziński, Regionalny Lider Praktyki  w EY, współzałożyciel oraz przez 8 lat wiceprezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). W swoim wystąpieniu przedstawił wizję przyszłości sektora usług biznesowych i przeanalizował, jak funkcja HR może i powinna wesprzeć biznes w zakresie rozwoju pracowników.

Inną perspektywę, tym razem dotyczącą przyszłości zawodu finansisty przedstawił Łukasz Kobus z firmy CIMA. Podczas prelekcji podkreślał, że za chwilę nastąpią zmiany, które wymuszą na pracownikach nabycie zupełnie nowych kompetencji. Nigdy dotąd w historii umiejętności finansowe, biznesowe i IT nie przenikały się tak mocno, jak teraz. Receptą wydają się być nowe kompetencje, które będą odporne na zmiany środowiska biznesowego.

Na koniec tego bloku tematycznego, Sylwia Królikowska, będąca trenerem biznesu i jak sama o sobie mówi „Supernianią Liderów”, udowodniła, że liderem wcale nie trzeba się urodzić, a wręcz można się nim stać. Przez wieki charyzma rozumiana była jako swoisty „dar Boży”, dzięki któremu lider sprawiał, że inni podążali za nim bez szemrania, a nawet z zachwytem w oczach. Dzisiaj wiemy, że charyzma to kombinacja bardzo konkretnych kompetencji, których nabycie i rozwijanie nie tylko jest możliwe, ale wręcz wskazane w związku z licznymi zmianami, jakie przechodzą organizacje. Jak zatem rozwijać charyzmę? Przede wszystkim uczyć się myśleć strategicznie, inspirować, nie bać się testowania nowych rozwiązań. W byciu charyzmatycznym liderem pomaga również umiejętność publicznego przemawiania, a także empatia i wrażliwość na to, co mają do powiedzenia inni. Pamiętajmy, że charyzma jest „w oczach patrzącego”. To podążający decydują, czy lider jest charyzmatyczny, czy nie. Nie da się ukryć, że charyzmy w tym wystąpieniu nie brakowało, co z pewnością pomogło Sylwii uzyskać najlepsze oceny podczas głosowania uczestników. 

 

Łączy nas różnorodność.

Różnorodność (ang. diversity) - termin, który w kontekście społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (CSR) odnosi się do różnorodności osób zatrudnionych. Współcześnie firmy kładą coraz większy nacisk na wyrównywanie szans rozwoju i zatrudnienia, czyli różnorodność w miejscu pracy. Ważnym zagadnieniem dla uczestników Konferencji okazało się zatrudnianie osób niepełnosprawnych. Karolina Długosz – CSR Manager z firmy Capgemini wyczerpująco przedstawiła temat.  Ogromna liczba pytań z sali, na jakie odpowiedziała w trakcie swojego wystąpienia, dowodzi, że jest to cały czas temat trudny, ale bardzo ważny dla firm. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych w firmach to więc wyzwanie, na które powinny odpowiedzieć dwie strony: zarówno firmy, jak i kandydaci z niepełnosprawnością. Dla każdej strony to wysiłek, który jednak wart podjąć! 

W ramach szerokiego tematu, jakim jest różnorodność, przyjrzeliśmy się także sposobom organizacji firm i modelom zarządzania. Tradycyjny model organizacji polegający na strukturze hierarchicznej nie jest już jedynym wyborem. Obecny rynek pracy jest zdominowany przez pokolenie Millenialsów, którzy chcą pracować w zupełnie inny sposób. Chcą organizacji pracy zespołowej w taki sposób, by dawała każdemu poczucie sensu, pozwalała na rozwój, oferowała przestrzeń dla kreatywności i innowacyjności. 

O pozytywnych zmianach w zakresie zarządzania firmą, opowiedział nam Marek Wzorek – wieloletni Coach i Trener, który pomaga firmom w budowaniu lepszych, szczęśliwszych i bardziej przyjaznych miejsc pracy oraz ludziom w realizacji ich pełni potencjału.

Na zakończenie tej sekcji i jednocześnie całej Konferencji wystąpił Marcin Urbaś – lekkoatleta, wokalista i trener. Jego życiorys i doświadczenie są dowodem na to, że można łączyć różne zainteresowania i środowiska. A równoległe bycie utytułowanym sprinterem i członkiem deathmetalowego zespołu, wcale się nie wyklucza, a wręcz przeciwnie – uczyniło go  otwartym i bardziej kreatywnym.

Tegoroczna edycja HR w Centrach usług Biznesowych i IT przeszła już do historii. Nie zabrakło na niej także akcentów jubileuszowych m.in. urodzinowego tortu. Zadowoleni uczestnicy wrócili już do swoich firm, naładowani solidną dawką wiedzy i inspiracji. Swoją satysfakcję wyrazili w ankietach ewaluacyjnych, w których oceniali poszczególne elementy całego wydarzenia, zarówno program merytoryczny, jak i organizację i wieczorną integrację. Po podliczeniu głosów, jesteśmy dumni z tego, że z każdym rokiem osiągamy coraz lepsze rezultaty. Mierzymy coraz wyżej i na pewno na tym nie poprzestaniemy! :)  Bardzo dziękujemy za wszystkie niezwykle cenne wskazówki i wyrazy uznania. Cieszymy się, że nasza praca ma znaczenie. Do zobaczenia w Krakowie za rok!
 

BLOG HR
Zobacz, co dzieje się w świecie HR

Millenialsi nie tacy źli, jak ich malują. 3 największe mity o młodym pokoleniu

Według ekspertów badających zjawiska występujące obecnie na rynku pracy, za 8 lat, Millenialsi będą stanowić większość kadry pracowniczej w Polsce. Jak podoba się to pracodawcom?
CZYTAJ

Kultura organizacyjna. Co to jest i jak ją zbudować?

Ostatnimi czasy dużo słyszy się na temat tzw. „kultury organizacyjnej”. Czym ona tak właściwie jest, a co ważniejsze - skąd się wzięła? Czy każda firma posiada swoją własną kulturę, nawet jeśli o tym nie wie?
CZYTAJ

Feedback dla pracownika na wagę złota, czyli ocena 360 stopni

Po czym poznać, czy jesteśmy dobrymi pracownikami - i co to tak właściwie znaczy? Czy miarą bycia dobrym jest wyłącznie osiąganie targetów w terminie?
CZYTAJ
Skontaktuj się z nami
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest AG TEST HR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Krakowie przy ul. Zwierzynieckiej 30. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu przetworzenia zgłoszenia, udzielenia odpowiedzi oraz realizacji działań wynikających z przesłanego zapytania. Dane te nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnionym na podstawie przepisów prawa. Podstawą przetwarzania danych jest udzielona przez Państwa zgoda. Dane osobowe będą przechowywane do czasu realizacji działań wynikających z przesłanego zapytania. Posiadają Państwo prawo do:
  • • żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania a także prawo do przenoszenia swoich danych osobowych;
  • • wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody, nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • • Wniesienia skargi do organu nadzorczego (GIODO/PUODO)
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do przesłania zapytania.

Dane kontaktowe administratora danych:
AG TEST HR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa: Ul. Zwierzyniecka 30, 31-105, Kraków
Dane-osobowe@testhr.pl

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
iod@testhr.pl