Jak radzić sobie w pracy, gdy perspektywa wolnego jest odległa

Zbliża się koniec października – na dworze jest coraz to zimniej i ciemniej. Pogoda sprzyja więc do odczuwania zmęczenia. Tym bardziej kiedy weźmiemy pod uwagę, że lato skończyło się już jakiś czas temu, a kolejne dłuższe wolne będzie dopiero na grudniowe święta. 28.10 obchodzony jest więc Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów. Nie da się ukryć, że data została wybrana idealnie. W tym to czasie warto więc się zatrzymać i dać sobie chwile na zastanowienie, jaki wpływ na nasze zdrowie psychiczne ma nasza praca zawodowa.

Stres w pracy

Dłuższy okres bez większej przerwy w pracy, może być trudny do wytrzymania. Szczególnie kiedy mamy do czynienia z bodźcami stresogennymi. Jednym z nich może być nadmiar obowiązków. Kiedy czujemy, że głowa wybucha nam od ilości wątków, pracujemy non stop a lista zadań i tak się nie zmniejsza – oznacza to, że zdecydowanie potrzebujemy wsparcia, które by nas odciążyło. Kolejnym z takich czynników może być zbyt duża odpowiedzialność, jaka na nas spoczywa. Gdy musimy podejmować ważne decyzje lub jeśli każdy nasz błąd może nieść za sobą konsekwencje prawne lub finansowe – ciężko jest zachować spokój. Naturalnie niektórzy z nas potrafią sobie z tym radzić. Jeśli jednak dla nas jest to zbyt wiele, to nie powinniśmy bać się o tym mówić. Duży i stały stres w pracy nie jest dobry dla naszego organizmu. Może prowadzić do wielu groźnych problemów zdrowotnych, takich jak np. Zespół Chronicznego Zmęczenia, czy wypalenie zawodowe.

Jak więc możemy sobie radzić z tym trudnym, jesiennym okresem, kiedy to do najbliższej dłuższej przerwy jeszcze trochę czasu pozostało?

Wyjazd na weekend

Wprawdzie sezon urlopowy już za nami, jednak nie oznacza to wcale, że nie możemy nigdzie pojechać, prawda? Wyjazd w piątek po południu, powrót w niedzielę – pozwoli nam to odetchnąć i złapać dystans. Polska obfituje w piękne miejsca – wystarczy ich poszukać. Jeśli jednak marzy się nam trochę więcej słońca to przedłużony weekend (piątek – poniedziałek) i krótki wypad na południe Europy jest najlepszą opcją. Dodatkowo wcale nie jest to tak kosztowne, jak się wydaje.

Praca to nie wszystko

Coraz zimniejsze dni sprzyjają dłuższej pracy. Dlaczego? Powód jest prosty – nie mamy tak wielu możliwości, by spędzać czas poza nią, np. wychodzić na spacery. Ale czy na pewno? Według nas jest to mit. W jesienne i zimowe dni opcji, by ciekawie spędzać czas poza pracą, jest wiele. Możesz np. zapisać się na zajęcia z malarstwa. Albo odwiedzić muzea, na które nie miałeś czasu. Pamiętaj, że praca to nie wszystko – i żeby się tego trzymać, zorganizuj sobie zajęcia poza nią.

Asertywność

Asertywność jest tak często powtarzanym frazesem, że pewnie wielu z Was ma już dosyć? Jest to jednak jeden z najbardziej efektywnych sposobów na ograniczenie stresu w pracy (co wcale nie oznacza, że najłatwiejszy). Asertywność nie polega jedynie na mówieniu „nie”. Oznacza ona, że jesteśmy w stanie wyrazić swoje zdanie w sposób bezpośredni, ale przy tym nienaruszający uczuć drugiej strony. Pozwoli nam ona zmniejszyć ilość naszych obowiązków (komunikat: potrzebujemy zatrudnić kolejną osobę), ściągnąć z nas nadmiar odpowiedzialności (komunikat: to dla mnie za dużo), czy też jasno powiedzieć, że potrzebujemy wziąć krótki urlop, by odpocząć.

Terapia

Jeśli praca nie daje nam spokoju, cały czas zaprząta nam myśli, a my nie możemy już np. w nocy przez nią spać – to znaczy, że może warto poszukać pomocy u specjalisty. Terapia to nic strasznego – pozwala nam zrozumieć siebie i zmienić schematy zachowania. Najtrudniejszy w niej jest pierwszy krok.

Pomocne narzędzia w zarządzaniu satysfakcją pracowników

Wiele firm obecnie oferuje wsparcie psychologiczne dla pracowników. Taka forma pomocy pozwala zidentyfikować potencjalne problemy, z którą mierzą się pracownicy i zaproponować metody wyjścia z kryzysu.

Do zbadania potrzeb i bolączek pracowników pomocne może być również badanie satysfakcji pracowników. Pozwalo ono ocenić obecny stan i zidentyfikować obszary w firmie, które wymagają poprawy.

Comments are closed.