Szczęście pracownika kluczem do sukcesu firmy

Niektórym z nas może się wydawać, że praca to obowiązek. Trudno, więc czerpać z niej przyjemność.  Wychowanie w przeświadczeniu, że praca jest jedynie narzędziem do zarabiania pieniędzy, także nie ułatwia sprawy. Ale czy tak jest w istocie?

Słuchając non stop jednej i tej samej piosenki w końcu może stać się ona uciążliwa. Czy poczucie szczęścia w pracy jest w ogóle możliwe do osiągnięcia? Wiele badań pokazuje, że nie tylko jest możliwe, ale i bardzo potrzebne. Jak więc możemy uczynić naszą pracę bardziej satysfakcjonującą?

Jak zdefiniować szczęśliwego pracownika?

Zanim odpowiemy na to pytanie zastanowimy się nad tym, czym właściwie jest szczęście? Nie chodzi nam tu bynajmniej o chwilowe odczucie radości z ukończonego projektu, udzielonej pochwały czy udanej pogawędki ze współpracownikiem. W życiu codziennym człowiek również odczuwa inne emocje jak złość czy smutek, nie znaczy to jednak, że jego życie jest nieszczęśliwe.

Tak samo jest w pracy.  Mimo odczuwania szerokiej palety emocji liczyć się będzie ogólne poczucie szczęścia w pracy. Z kolei na nie będą składać się takie czynniki jak: łatwość radzenia sobie w trudnych sytuacjach, relacje z klientami, przełożonymi oraz kolegami i koleżankami z pracy a także poczucie, że Twoja praca ma znaczenie dla Ciebie i innych. Benefity takie jak opieka medyczna, dofinansowania do kursów, czy owocowe czwartki dają niejako poczucie pracownikom, że są ważni. Same dodatki pozapłacowe nie wystarczą jednak, gdy nasza praca nie będzie doceniana przez innych lub sami nie będziemy dostrzegali jej prawdziwego sensu i znaczenia.

Dlaczego tak ważna jest satysfakcja z pracy?

Znacie to uczucie, kiedy próbujecie zrobić coś, czego naprawdę nie lubicie? Odkładacie to na ostatnią chwilę, a kiedy przychodzi już moment deadline’u, dopada Was zmęczenie, a czas dłuży się w nieskończoność. Taka sytuacja odbija się, na jakości waszej pracy i na Waszym samopoczuciu. Kiedy to co robicie sprawia Wam przyjemność sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Człowiek taki nie tylko cieszy się lepszym zdrowiem, ale wykazuje także lepszą odporność na stres oraz większą efektywność. Jest też bardziej kreatywny i szybciej wspina się po kolejnych szczeblach kariery. Istotną różnice widać także w zaangażowaniu i motywacji do pracy na korzyść szczęśliwego pracownika. Tacy ludzie są zazwyczaj lubiani, darzeni szacunkiem i godni zaufania. Czyni ich to także lepszymi liderami. 

Każdy z nas lubi przecież przebywać w miłych miejscach, w których ludzie są szczęśliwi.  Dlatego nie ma się, co dziwić, iż miejsca pracy o takiej kulturze cieszą się mniejszą rotacją pracowników. Zyskują także większą lojalność klientów i mogą liczyć na wzrost przychodów dzięki rekomendacjom.

Po pierwsze znaczenie

Wiemy już, czym jest szczęście w pracy i dlaczego jest ono takie ważne. Zastanówmy się teraz, co się na nie składa. Jednym z jego filarów jest poczucie celowości.

Każdy z nas posiada pewien system wartości, którym kieruje się w życiu codziennym. Tym większe przypisujemy znaczenie naszej pracy im bardziej nasze codzienne obowiązki odpowiadają temu, w co wierzymy i uznajemy za ważne. Jeśli cenimy równość i różnorodność to praca w międzynarodowym środowisku powinna sprawiać nam przyjemność. To właśnie w takim miejscu możemy nie tylko biernie wyznawać nasze poglądy, ale także je eksponować i umacniać.

Co mógłbyś zrobić jako lider, aby Twoi pracownicy byli szczęśliwsi? Pierwszym, co przychodzi na myśl jest oczywiście podwyżka. Ona sprawi, że pracownicy z pewnością poczują się docenieni. Jednak taki efekt będzie dość krótkotrwały, jak wskazują badania w zakresie poczucia satysfakcji pracowników. Aby zadbać o to, by znaleźli oni znaczenie w swojej pracy, firma może promować cel i wartości, z którymi pracownicy będą mogli się utożsamiać. Wzmocni to poczucie dumy, że są częścią właśnie Twojej organizacji. Na pytanie gdzie pracują, z chęcią pochwalą się, że właśnie w Twojej firmie. Z korzyścią dla organizacji będą promować jej pozytywny wizerunek.

Zaangażowanie

Czy często zdarza Ci się mieć poczucie straty czasu w pracy? Jeśli często i wciąż czuwasz z zegarkiem w ręku i odliczasz czas do wyjścia, to z pewnością brakuje Ci zaangażowania. Jest ono jednym z czynników budujących twoje poczucie satysfakcji z pracy.

Jak sprawić by pracownicy chodzili do pracy z przyjemnością? Chętniej chadzamy do miejsc, w których panuje miła atmosfera i w których dobrze się czujemy. Trzeba, więc pamiętać, że praca to nie tylko obowiązki. Jeśli stworzymy środowisko pracy, w którym damy pracownikom przestrzeń do rozwoju, gdzie będą mogli wykazywać się kreatywnością i nawiązywać przyjacielskie relacje, a zrezygnujemy z rygorystycznego przestrzegania harmonogramu obowiązków, z pewnością uda nam się sprawić, by część z nich odzyskała zapał do pracy.  

Odporność na stres i życzliwość

Konkretniej zdolność do radzenia sobie w sytuacjach stresowy jest kolejnym obowiązkowym punktem na drodze do poczucia satysfakcji z pracy. Bynajmniej nie chodzi tu o unikanie sytuacji potencjalnie stresogennych, lecz o umiejętność ich podejmowania z opanowaniem i godnością.

Fundamentem bycia szczęśliwym w pracy jest także życzliwość, którą manifestujemy w postaci dbania o współpracowników i utrzymywania więzi społecznych. To ona sprawia, że traktujemy innych z szacunkiem, potrafimy okazywać empatie i współczucie, a także szybko rozwiązywać konflikty.

Może czas zmienić sposób postrzegania pracy na taki jaki mają ludzie bogaci? W końcu żaden z nich nie doszedł do bogactwa ciężką pracą, bo pracę, która sprawia Ci radość, trudno taką nazwać. 

To czy jesteśmy szczęśliwi zależy w gruncie rzeczy od nas samych. Przykłady pokazują jednak, że również pracodawcy mogą przyczynić się do tego, byśmy nie traktowali pracy tylko i wyłącznie, jako przykrego obowiązku. Obecnie istnieje wiele narzędzi HR-owych, które mogą pokazać nie tylko to, czy Twoi pracownicy są szczęśliwi – jak choćby poprzez badanie satysfakcji pracowników. Można także zweryfikować, jakie wartości promowane są w firmie. Na to drugie pytanie odpowie z pewnością badanie kultury organizacji. Narzędzia te pozwalają wyznaczyć kierunki ewentualnych zmian, tak by stworzyć środowisko pracy, do którego pracownicy będą chadzać z przyjemnością. Warto, więc skorzystać z oferty agencji rekrutacyjnej, która pomoże wskazać dalsze kroki i zdiagnozować potrzeby firmy i pracowników. 

Comments are closed.