Candidate Experience. Co zrobić, żeby kandydat miał pozytywne doświadczenia po rekrutacji?

Po rozmowie w cztery oczy, nieważne z kim i gdzie, każdy zostawia po sobie jakieś wrażenie. Na tym zresztą opiera się zwykle pierwszy etap rekrutacji - osoba z działu HR ocenia kandydata i tworzy sobie opinię na jego temat. Nie wszyscy pracodawcy zdają sobie jednak sprawę z tego, że oni również znajdują się pod ostrzałem opinii, ocen i pogłosek ze strony kandydatów. Jak więc sprawić, żeby osoby biorące udział w rekrutacji zapamiętały nas pozytywnie? Oczywiście dbając o tzw. Candidate Experience.

Pod lupą nie tylko kandydat

Candidate Experience (CX) to nic innego, jak opinia kandydata wyniesiona przez niego z procesu rekrutacyjnego w danej firmie. Inaczej mówiąc: chodzi o pierwsze wrażenie. To właśnie ono, nie tylko zresztą w rekrutacji, odgrywa bardzo istotną rolę we wszelkich stosunkach międzyludzkich. Jeśli chodzi o firmy, owo pierwsze (i nie tylko) wrażenie kandydatów jest właściwie jeszcze bardziej istotne - bo obiektem oceny jest nie tyle człowiek, co cała organizacja. To, jak bolesna w skutkach może być negatywna opinia o firmie, każdy pracodawca może bez trudu sobie wyobrazić. Wystarczy pomyśleć o tym, jak szybko w dzisiejszych czasach rozprzestrzeniają się informacje - a każdy kandydat ma przecież dostęp do Internetu, nie mówiąc już o zwykłych rozmowach ze znajomymi. Jeśli negatywne doświadczenia będą w dodatku odczuwane nie przez jednego, ale przez kilku lub kilkunastu kandydatów, wtedy grozić nam będzie prawdziwa katastrofa wizerunkowa. Co więc zrobić, aby jak najlepiej zadbać o Candidate Experience w naszej organizacji?

Po pierwsze: strategia

Po pierwsze, proces rekrutacji zbudujmy na dobrze przemyślanej strategii Employer Brandingowej. Wizerunek firmy jako pracodawcy jest dziś tak samo ważny jak wizerunek firmy jako sprzedawcy towarów lub usług - i absolutnie nie możemy o tym zapominać. W obu tych kontekstach najważniejsze jest więc pokazywanie się na każdym kroku z jak najlepszej strony. Na przykład, biorąc udział w targach pracy, wyślijmy tam najbardziej doświadczonych rekruterów - niech to właśnie oni dzielą się informacjami z potencjalnymi kandydatami do pracy. W końcu to oni znają najlepiej firmę, produkty, kulturę organizacji i będą potrafili odpowiedzieć na niejedno pytanie. Oczywiście, nic nie zastąpi wrażenia, jakie rekruter może wywrzeć na kandydacie podczas rozmowy - koniecznie zadbajmy więc o to, żeby pracownicy naszych działów HR (lub agencji, z usług których korzystamy) byli profesjonalni i wykazywali się właściwym podejściem do każdego z rozmówców. Zachowania, takie jak nieudzielanie informacji zwrotnej po zakończeniu procesu rekrutacyjnego, osobiste pytania, spóźnienia czy niewłaściwy strój rekruterów, mogą skutecznie zdyskwalifikować nas w oczach kandydata - szczególnie takiego, który może przebierać między ofertami różnych firm.

Pielęgnacja wizerunku

W Candidate Experience bardzo istotne są także takie elementy, które dla nas mogą wydawać się mało ważne. Sposób pierwszego kontaktu z kandydatem (zwykle lepiej zadzwonić niż wysłać maila), rozmowa wstępna (w rekrutacji na niektóre stanowiska warto wypytać kandydata o podstawowe rzeczy, żeby upewnić się, czy nie zmarnujemy nawzajem swojego czasu), czy nawet recepcjonista lub wystrój biura - to wszystko powinno być bez większego zarzutu, bo mocno wpływa na podświadomą ocenę naszej firmy przez kandydata. Pamiętajmy więc, że zbudowanie właściwego Candidate Experience to długotrwały i trudny proces - ale za to, jeśli odpowiednio pielęgnowany, dający w końcu doskonałe owoce.

BLOG HR
Zobacz, co dzieje się w świecie HR

Szkolenia HR - koszt czy inwestycja?

Pracownicy to największy potencjał organizacji. Bezdyskusyjna jest konieczność dbania o ich umiejętności i kompetencje. To oni pracują na pozycję całej organizacji, a dostarczanie im niezbędnej do tego wiedzy, przekłada się na rozwój firmy. Wiele organiz
CZYTAJ

Problem niekończącej się rotacji

Rotacja pracowników, mówiąc inaczej odejście z firmy jest procesem naturalnym i nieuniknionym. Proces rotacji ułatwia obecna sytuacja gospodarcza - spada bezrobocie, pojawiają się lepsze oferty, a pracodawcy kuszą wyższymi wynagrodzeniami i atrakcyjnymi d
CZYTAJ

Rozwiązanie problemów komunikacyjnych w firmie - poznaj audyt komunikacji wewnętrznej

Czasami w firmach pojawiają się kryzysy, konflikty między pracownikami. Niezbędne jest prowadzenie takiej polityki komunikacyjnej, która będzie minimalizować straty, a szkody przekształcać w korzyści. Pomaga w tym audyt komunikacji wewnętrznej.
CZYTAJ
Skontaktuj się z nami
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest AG TEST HR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Krakowie przy ul. Zwierzynieckiej 30. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu przetworzenia zgłoszenia, udzielenia odpowiedzi oraz realizacji działań wynikających z przesłanego zapytania. Dane te nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnionym na podstawie przepisów prawa. Podstawą przetwarzania danych jest udzielona przez Państwa zgoda. Dane osobowe będą przechowywane do czasu realizacji działań wynikających z przesłanego zapytania. Posiadają Państwo prawo do:
  • • żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania a także prawo do przenoszenia swoich danych osobowych;
  • • wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody, nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • • Wniesienia skargi do organu nadzorczego (GIODO/PUODO)
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do przesłania zapytania.

Dane kontaktowe administratora danych:
AG TEST HR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa: Ul. Zwierzyniecka 30, 31-105, Kraków
Dane-osobowe@testhr.pl

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
iod@testhr.pl