Co praca ma wspólnego z piratami, czyli dlaczego warto badać satysfakcję pracowników?

„Czy warto nadwyrężać firmowy budżet tylko po to, by sprawdzić, czy moi pracownicy są zadowoleni?”, myślisz. „Czy to w końcu takie ważne?”. Cóż, jeśli tu trafiłeś, to bardzo dobrze – bo za chwilę przekonasz się, że badanie satysfakcji pracowników jest nie tylko ważne i potrzebne, ale także wręcz niezbędne. Poniżej kilka najważniejszych powodów, dla których powinieneś przeprowadzać je regularnie.

Ich satysfakcja zależy od Ciebie

Zastanów się: czy gdybyś miał wybór, wolałbyś wykonywać swoją pracę z zadowoleniem i zaangażowaniem, czy obojętnie? To oczywiste, że każdy z nas wybierze tę pierwszą opcję – wolimy przecież, żeby praca sprawiała nam satysfakcję. Wtedy łatwiej przeżyć każdy dzień, a zyskujemy na tym nie tylko my, ale także cała nasza firma – bo dzięki zadowoleniu, wzrasta nasza efektywność. Dokładnie te same zasady rządzą także Twoimi pracownikami. Jeśli lubią oni swoją pracę, chętniej będą wykazywać się kreatywnością, działać lepiej, szybciej i z większą pasją. I odwrotnie: jeśli z jakichś powodów jej nie lubią, nie będą mieli żadnej motywacji, żeby starać się pracować dobrze – będą chcieli jedynie utrzymać się „na powierzchni”. I być może jeszcze tego nie wiesz, ale to, czy Twoi pracownicy chętnie przychodzą do pracy, w dużej mierze zależy od Ciebie. Koniecznie zacznij więc działać, by poprawić atmosferę pracy w firmie. Ale zanim to zrobisz – przeprowadź badanie satysfakcji pracowników. Warto opierać się na wymiernych podstawach.

Absencja – wróg nr 1

W czym, oprócz docelowego zwiększenia efektywności, może pomóc badanie satysfakcji w firmie? Przykładów może być w zasadzie całkiem sporo. Spróbuj znów postawić się na miejscu pracownika. Nie lubisz swojej pracy, szef na Ciebie krzyczy, współpracownicy nie dbają o relacje z Tobą, a w dodatku zarabiasz mało. Czujesz się jak w potrzasku. Nie wiesz co robić, więc coraz częściej bierzesz L-4. Opuszczając dni pracy, masz złudzenie, że wypoczywasz, ale tak naprawdę wyłącznie pogłębiasz swój problem. I znowu, dokładnie to samo robią Twoi pracownicy. Jeśli widzisz rosnący poziom absencji, to już „niezawodny znak, że coś się dzieje”. To znak, że musisz jak najszybciej przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników! No chyba, że panuje sezon grypowy. W przeciwnym wypadku, nie zwlekaj – działaj.

Z Tobą na dobre i na złe

Badanie satysfakcji pracowników, a w konsekwencji diagnoza problemów, może przyczynić się jednak nie tylko do zminimalizowania poziomu absencji. Jest to bowiem również doskonała metoda zmniejszania rotacji wśród pracowników. Przecież niezadowolony podwładny nie będzie pracował u Ciebie wiecznie! Jeśli więc zareagujesz w porę, rozszyfrowując bolączki swego zespołu, masz szansę na poprawę i stabilizację życia w firmie. Jeśli zbagatelizujesz zaś alarmujące sygnały, możesz być pewien, że sytuacja nie poprawi się samoistnie. Pracownicy będą od Ciebie odchodzić, a Ty będziesz zachodził w głowę, dlaczego.

Piraci atakują!

Już wiesz, że badanie satysfakcji pracowników, mimo że pozornie może wydawać się mało istotne, w praktyce naprawdę „robi różnicę”. Dzięki wymiernym danym, które otrzymujesz po przeprowadzeniu badania, możesz zidentyfikować, co do tej pory działało nie tak. Pamiętaj, że wszelka siła drzemie w pracownikach – bez nich Twoja firma jest jak okręt bez żagli. A o żagle trzeba dbać, by przez lata nie potargał ich wiatr. Bądź więc dobrym kapitanem i zwracaj uwagę na wszelkie niepokojące sygnały. Nie pozwól, żeby Twój statek zatonął – bo zanim się obejrzysz, kryzysy pojawią się tak szybko, jak piraci plądrujący okręt. Czym prędzej przechwyć więc należne Ci stery!

Comments are closed.