Kluczem do prawidłowego funkcjonowania organizacji jest dobra załoga. Z tego też powodu organizacje przywiązują wielkie znaczenie do procesu rekrutacji pracowników. Równie istotne jednak jest utrzymanie pracownika w firmie.

Rotacja to jeden z najważniejszych wskaźników w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jej wysoki poziom może świadczyć o problemach, które trapią naszą organizację. Odejścia mogą skutkować dużymi kosztami związanymi między innymi z zatrudnieniem zastępstwa, a także zapewnieniem ciągłości pracy. Tymczasem przy odpowiedniej strategii utrzymania pracowników, firma może uniknąć tych kosztów. Skupiać się ona powinna na zadowoleniu zatrudnionych u nas osób.

W jaki sposób zadbać o zadowolenie pracowników?

Naturalnie każdy człowiek jest inny – to, co może mieć pozytywny wpływ na nas, niekoniecznie będzie mieć też na pozostałą część załogi. Jednak według ekspertów pracujących w agencjach doradztwa personalnego, możemy wytypować kilka uniwersalnych czynników.

Po pierwsze konieczne jest zapewnienie pracownikom poczucia wartości i znaczenia. Osoby, które czują się doceniane, zwykle są bardziej zmotywowane i zadowolone z pracy. Przyznawanie nagród, podziękowań i wyróżnień może pomóc w budowaniu poczucia wartości wśród pracowników. Następnie zadbaj o rozwój pracowników. To pomoże zwiększyć lojalność wobec organizacji. Wpłynie też oczywiście korzystnie na motywację i chęć do działania. Osoby, które mają możliwość rozwijania swoich umiejętności i zdobywania nowych kwalifikacji stają się też bardziej wydajne w swoich codziennych obowiązkach. Firma powinna więc zapewnić możliwość uczestnictwa w szkoleniach i kursach. Warto zainteresować się też innymi formami wsparcia rozwoju – np. coachingiem i mentoringiem.

Z rozwojem związane są też awanse. Jasny plan awansu pozytywnie wpływa na zadowolenie naszych ludzi. Stwórz więc na początku przejrzysty model kompetencyjny, na podstawie którego powstaną wymagania do awansu. Pamiętaj, że dla wielu pracowników możliwość awansu w firmie jest niezwykle ważna. Zachęcajmy więc naszych ludzi do rozwoju kariery, oferując im nowe wyzwania i możliwości. Kolejną istotną kwestią jest zapewnienie odpowiednich warunków pracy. Częścią składową tego jest wynagrodzenie, które powinno być na odpowiednim poziomie. Nikt z nas przecież nie pracuje za darmo. Jeżeli płaca, którą otrzymujemy, nie spełnia naszych potrzeb, wówczas bardzo szybko poszukujemy nowego miejsca pracy. Dodatkowo istotne jest, aby swoim pracownikom zapewnić komfortowe i bezpieczne warunki pracy. Konieczne jest więc przestrzeganie chociażby zasad BHP. Obecnie bardzo istotne jest również zachowanie work – life balans. Z tego też powodu bardzo dobrym pomysłem jest zapewnienie naszym ludziom elastycznych godzin pracy.

W pracy spędzamy wiele godzin dziennie. Jeśli środowisko nie jest przyjazne – będzie to dla nas tortura. Dbaj więc o atmosferę. Możesz np. organizować imprezy integracyjne, szkolenia team buildingowe oraz inne aktywności, które pomogą w budowaniu relacji między pracownikami. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, skontaktuj się ze specjalistami z firm konsultingowych.

Jak badać zadowolenie ludzi?

Wiemy już, jakie mamy metody na dbanie o zadowolenie oraz rozwój pracowników. Czasem jednak to, co nam się wydaje, nie do końca odpowiada temu, czego oczekują zatrudnione u nas osoby. Wobec tego nasze działania zawsze muszą być zmierzone. W takiej sytuacji polecam przeprowadzenie badania satysfakcji pracowników. Idealnym rozwiązaniem jest robienie go raz na pół roku. Dzięki temu możemy zbadać, czy nasze działania przenoszą realne zmiany oraz jak reagują na nie pracownicy. Badanie może mieć formę zwykłej ankiety. Jakie mają się w niej znaleźć pytania? Wiele zależy tutaj od specyfiki naszej firmy oraz od tego, jakich informacji potrzebujemy. Rekomendujemy jednak, aby zapytać o zadowolenie ludzi z wynagrodzenia, możliwości rozwoju, atmosfery oraz zadań, jakie wykonują.

Comments are closed.