Jak mierzyć „szczęście” pracowników?

Oprócz klientów korzystających z usług lub produktów danej firmy to pracownicy są największą wartością, o którą powinno się dbać w odpowiedni sposób. Wychodząc w stronę nowoczesnego podejścia do struktur firmowych, można zauważyć, że niektóre przedsiębiorstwa zaczynają traktować swoich pracowników priorytetowo. Dlaczego? Motywacja do pracy, zaangażowanie, a także poprawne wykonywanie obowiązków przekłada się na wizerunek firmy, a ten jest kluczowy dla pozyskania klientów. Koło się zamyka. Jak zatem sprawić, aby pracownicy byli zmotywowani, a przede wszystkim szczęśliwi?

Zadowolenie podstawą sukcesu – także w firmie

Zadowolenie pracowników to składowa wielu elementów. Wśród nich najczęściej wymienia się możliwość wypowiadania swojego zdania oraz otrzymywanie zwrotnych informacji dotyczących wykonywanych obowiązków. Wielu specjalistów twierdzi, że lepsze wyniki w firmie są możliwe do osiągnięcia w momencie, kiedy osoby zatrudnione mają większą swobodę działania, co pobudza do pracy ich kreatywność. Jak pokazują badania, satysfakcja czerpana z wykonywanej pracy znacznie częściej wiąże się z odpowiednią atmosferą w zespole niż z finansami. 

Badania satysfakcji pracowników

Trudno pracować nad poprawą atmosfery w firmie, czy zadowoleniem pracowników bez informacji, jak obszary te prezentują się w danym momencie. Powszechnie uważa się, że częstotliwość mierzenia satysfakcji pracowników uzależniona jest od wybranej metody. Jednym z kluczowych elementów w tym obszarze są rozmowy. Te mogą być przeprowadzane w zależności od potrzeb nawet raz w miesiącu. Osoby zarządzające są wówczas na bieżąco z kluczowymi informacjami dotyczącymi pracowników. Nie zawsze jednak ta metoda się sprawdza. Nie każdy lubi wyrażać bezpośrednio swoją opinię – zwłaszcza jeżeli ma być ona negatywna. Innym sposobem są ankiety, które ze względu na konieczność ich przygotowania przeprowadzane są co kwartał lub co pół roku. Coraz większa liczba firm decyduje się na zlecenie przygotowania ankiet zewnętrznym firmom konsultingowym. Dzięki temu cała procedura trwa zdecydowanie szybciej. Ogromną zaletą tej metody jest anonimowość, która przekłada się na większe zainteresowanie pracowników wobec wyrażenia swojej opinii. Inną opcją związaną z badaniem satysfakcji pracowników są natomiast badania fokusowe. Jest to metoda przeprowadzana na grupie pracowników. Dyskusja grupowa jest w stanie zobrazować nie tylko zadowolenie poszczególnych jednostek, ale także zaangażowanie całego zespołu, czy panujące w nim relacje. Panel dyskusyjny powinien być jednak przeprowadzony przez odpowiednio przygotowaną do tego osobę. Również ta metoda często powierzana jest zewnętrznym firmom posiadającym wiedzę, jak wykorzystać informację przekazaną przez pracowników.

Satysfakcja pracowników – klucz do sukcesu firmy

Badania satysfakcji pracowników to korzyść nie tylko dla samego zespołu. Dzięki nim możliwa jest poprawa komunikacji w firmie. Przepływ informacji może zapobiegać konfliktom wpływającym na obniżenie efektywności pracy. Bardzo często są one wynikiem braku komunikacji pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu lub wzajemnym nie zrozumiem swoich potrzeb. Ponadto feedback płynący z tego typu badań przekłada się na rozwój pojedynczych jednostek, które wiedzą, nad którymi obszarami powinny popracować. 

Poprawnie przeprowadzone badanie satysfakcji może zaowocować nie tylko poprawą relacji i komunikacji w firmie, ale także, a może i przede wszystkim, może mieć bezpośrednie przełożenie na realne wyniki firmy. Z całą pewnością także pomoże znaleźć sposób na to jak zapobiegać lub zaradzić w sytuacji gdy firma zmaga się z dużą rotacją. Konkretne wnioski z tego typu badań mogą być też argumentem, który można wykorzystać podczas budowania strategii employer brandingowej firmy. Dlaczego więc nie spróbować?

Comments are closed.