Jak zniekształcenia poznawcze mogą wpływać na proces rekrutacji?

Rekrutacja pracowników ma ogromne znaczenie. Zarówno dla firmy – której zależy na pozyskaniu najlepszych osób. Jak i dla kandydatów – którzy chcą pracować w organizacji, do której pasują. Z tego też powodu na osobie prowadzącej ten proces ciąży spora odpowiedzialność. Według nas więc konieczne jest, by swoją pracę poddawać autorefleksji. Polecamy zatem, by zanim zaczniemy oceniać CV i rozmawiać z kandydatami, zastanowić się nad tym, czy coś nie wpływa na nasz osąd. Dzieje się to bowiem często. Mechanizmy te nazywają się zniekształceniami poznawczymi – o których dziś chcemy Wam opowiedzieć. Jakie są i w jaki sposób mogą wpływać na proces rekrutacji pracowników? Sprawdźcie sami!

Czym są zniekształcenia poznawcze?

Omawiane dziś przez nas zjawisko jest powszechne – ale często pozostaje niezauważone. Zniekształcenia poznawcze są to wzorce myślowe, które wpływają na to, jak postrzegamy rzeczywistość. Ich celem często jest potwierdzanie naszych przekonań. Spójrzmy jednak na przykłady!

Bardzo popularnym zniekształceniem jest efekt pierwszego wrażenia. Powoduje on, że podtrzymujemy naszą opinię (np. na czyjś temat) na bazie tego, co zaobserwowaliśmy jako pierwsze. Nawet jeśli kolejne obserwacje temu przeczą. Inne zniekształcenie polega na skupianiu się wyłącznie na negatywnych aspektach sytuacji. Zupełnie nie zauważamy wówczas pozytywów.

Zniekształceń jest oczywiście o wiele, wiele więcej. Dziś jednak naszym celem jest skupić się na tym, jaki wpływ mogą one mieć podczas poszukiwań kandydatów do pracy.

Zniekształcenia poznawcze a rekrutacja

Pracując z ludźmi, jesteśmy w dużym stopniu narażeni na wpływ zniekształceń poznawczych. Jako że jesteśmy agencją rekrutacyjną, wiemy o tym z pierwszej ręki! Chętnie więc podamy Wam przykłady ich wpływu na nasz osąd odnośnie kandydatów.

Na pierwszy ogień weźmy efekt halo. Wówczas to jeden pozytywny element wpływa na nasz cały (pozytywny) jej ogląd. Możemy wówczas przypisywać takiemu człowiekowi większe kompetencje niż ma. A co może ów efekt halo spowodować? Chociażby atrakcyjny wygląd. Z tego też powodu drodzy rekruterzy polecamy Wam, by np. nie patrzeć na zdjęcia w CV kandydatów! Skupcie się na treści i na jej podstawie wyciągnijcie wnioski.

A skoro przy treści jesteśmy… Wspomniane wcześniej skupienie się na negatywach, może się tutaj uwidocznić. W kontekście rekrutacji to zniekształcenie może bowiem powodować, że jeden błąd w CV przesłoni nam wszystkie pozytywne aspekty kandydata.

Efekt pierwszego wrażenia również istnieje w naszej branży. Zdarzy się, że kandydat będzie miał tak dobry start rozmowy rekrutacyjnej, że nawet jeśli z każdą chwilą będzie coraz gorzej to… Zaprosimy go do dalszego etapu!

Jak się bronić przed zniekształceniami?

Jak widzicie, omawiany dziś obszar ma ogromne znaczenie w rekrutacji pracowników. Zniekształcenia mogą sprawić, że odpuścimy wartościowych kandydatów. Jeśli więc chcemy być ekspertami w naszym fachu, to warto byśmy z nimi walczyli. W jaki jednak sposób to zrobić?

Powiedzmy sobie na wstępie tutaj jedną rzecz. Zniekształcenia poznawcze to naturalna część ludzkiej percepcji. Zawsze będą więc one występować. To, co możemy jednak zrobić, to być ich świadomym. Zastanówmy się więc nad nami samymi. Przeanalizujmy ostatnie procesy. Poczytajmy o możliwych zniekształceniach i przypomnijmy sobie sytuacje, kiedy się u nas uaktywniły. Świadomość własnych słabości to pierwszy i najważniejszy krok do eliminacji uprzedzeń. Bardzo istotne jest też, byśmy przy ocenie kandydatów dawali sobie czas. Zniekształcenia to skróty myślowe – występują więc najczęściej, kiedy się spieszymy. Polecamy by postarać się podejść do każdego kandydata z otwartym umysłem i bez patrzenia na zegarek. To może prowadzić do bardziej obiektywnego i sprawiedliwego procesu rekrutacyjnego.

Comments are closed.