Zagraj o pracę – symulacja podczas sesji Assessment Center

Jeśli aplikowałeś kiedyś na wyższe lub specjalistyczne stanowisko, na pewno zdarzyło Ci się uczestniczyć w sesji Assessment Center. Jest to narzędzie, które pozwala wykwalifikowanym assessorom na ocenę kompetencji oraz dopasowania kandydata do potencjalnego stanowiska. Służy więc ono do selekcji kandydatów, ale także do oceny potencjału pracowników. Ocena uczestnika sesji dokonywana jest wielowymiarowo, na podstawie zachowań, testów czy specyficznych zadań dopasowanych swoim charakterem do rodzaju wykonywanej pracy. Uczestnik bierze udział w wielu różnorodnych zadaniach, a także obserwowany jest przez kliku assessorów, by zminimalizować ryzyko pomyłki. Dlatego też Assessment Center jest najskuteczniejszą metodą oceny kompetencji kandydatów. Sesja AC składa się z wielu różnego rodzaju zadań, takich jak analiza materiałów, prezentacja, symulacje czy zadania grupowe. W tym artykule skupimy się na symulacji – na czym ona polega i jakie kompetencje pozwala mierzyć.

Odgrywanie ról

Zostajesz wprowadzony w  realia firmy, w której ma miejsce jakieś wydarzenie. Twoim zadaniem, po uprzednim zapoznaniu się z sytuacją, jest odegranie scenki z assessorem. W tym przypadku assessor najczęściej wciela się w rolę twojego podwładnego, klienta, szefa lub współpracownika. Rozważmy hipotetyczną sytuację – Twój podwładny popełnił błąd. Błąd ten przyczynił się do rozwiązania kontraktu z jednym z kluczowych klientów. Jak poprowadzisz rozmowę? Jakie podejmiesz decyzje? To zależy od Ciebie.

Możliwe scenariusze symulacji na Assessment Centre

Scenariusz symulacji zwykle oparty jest o możliwe sytuacje, które mogą przydarzyć się w pracy na określonym stanowisku. W zależności od rodzaju sprawowanej funkcji, może to być rozmowa dyscyplinująca podwładnego, prowadzenie negocjacji z klientem, obsługa reklamacji, czy dyskusja na temat finansów firmy. Na tym etapie Assessment Center badana jest twoja zdolność do podejmowania adekwatnych decyzji w sytuacji stresowej. Sprawdzana jest także umiejętność komunikacji, planowania, czy oceny sytuacji.

W przeciwieństwie do konwencjonalnej rozmowy rekrutacyjnej, odgrywanie ról pozwala na uzyskanie wiarygodnych danych o cechach personalnych kandydata, jego kompetencjach oraz obszarach do rozwoju. Konieczność podejmowania decyzji i prowadzenia rozmowy w czasie rzeczywistym umożliwia poznanie prawdziwych tendencji Uczestnika do działania, zamiast stosowania wyuczonych odpowiedzi.

Jak dobrze wypaść?

Przed przystąpieniem do sesji Assessment Center powinieneś dobrze zapoznać się z organizacją, a także ze specyfiką danego stanowiska. Na podstawie tych informacji spróbuj odkryć jakiego rodzaju kompetencje powinien posiadać idealny kandydat. Prawdopodobnie właśnie te umiejętności będziesz musiał wykazać podczas symulacji. Zastanów się także nad tym, jakimi wartościami kieruje się firma. Im lepiej zrozumiesz jej misję, tym skuteczniej będziesz mógł wczuć się w rolę.

Pamiętaj, że te wskazówki pozwolą Ci jedynie uwypuklić Twoje prawdziwe cechy. Komunikatywność, umiejętność podejmowania decyzji i oceny sytuacji to cechy, których nie można nabyć w jeden dzień. Świadomość umiejętności potrzebnych na stanowisku powinno pozwolić Tobie złagodzić stres i pokazać się z najlepszej strony. Dlatego przed przystąpieniem do sesji Assessment Center poczytaj o jej specyfice, wyśpij się i zjedz śniadanie, ale przede wszystkim pamiętaj, by pozostać sobą.

Jeśli chcielibyście wdrożyć Assessment Center w Waszej firmie pamiętajcie, że posiadanie dopasowanych scenariuszy nie jest gwarantem sukcesu. Najważniejsza jest bowiem prawidłowa interpretacja zachowania uczestników. Warto w tym wypadku skorzystać z pomocy agencji doradztwa personalnego, która dostarczy Wam wiarygodnych danych o kompetencjach kandydatów. Nasi specjaliści to osoby z wieloletnią praktyką prowadzenia sesji Assessment Centre, którzy z przyjemnością pomogą Wam w dopasowaniu zadań, jak i interpretacji wyników.

Comments are closed.