Sztuka dobrej prezentacji podczas Assessment Centre i na co dzień

Prezentacja to częsta forma wykorzystywana w pracy biurowej do przedstawiania istotnych danych  dla pracowników i zarządu. Najczęściej przygotowujemy slajdy w specjalnych programach, a dodatkowe informacje przekazujemy podczas wystąpienia. Czasami wykorzystujemy też dodatkowe materiały.

Prezentacja bywa często istotnym elementem naszego życia zawodowego. To ona nieraz decyduje o przyszłości naszej kariery, czy zdobyciu tytułu naukowego. Trudno się więc dziwić, że takie publiczne wystąpienia wzbudzają w niektórych z nas paraliżujący stres.

Prezentacja bywa także jednym z zadań podczas Assessment Centre, prowadzonego najczęściej przez wyspecjalizowaną firmę rekrutacyjną. Polega na podaniu przez asesora konkretnego tematu, co do którego oceniany kandydat ma się przygotować. Niekiedy prezentacja ma bazować na danych z wcześniejszego ćwiczenia – case study. Wówczas osoba musi przedstawić analizę problematycznych kwestii z tego zadania, rozwiązań i wniosków.

Jak ustrzec się przed stresem wiedząc, że nasza kariera stoi na szali? Ważne jest w szczególności odpowiednie przygotowanie, świadomość własnych ograniczeń i wiedza, o tym jakie obszary naszej osobowości będą poddawane ocenie. Pozwoli nam to chodź trochę zmniejszyć poziom stresu i w pełni skupić się na celu.

Co ocenia prezentacja podczas sesji Assessment Center/Development Center?

Assessorzy skupiając się na wypowiedzi kandydata, oceniają przed wszystkim:

  • umiejętność pracy pod presją czasu
  • wiedzę merytoryczną z danej tematyki
  • sposób komunikacji (stylistykę, orientację biznesową)
  • kreatywność
  • umiejętność adekwatnego reagowania na słuchaczy

Co zrobić, aby nasza prezentacja nie była przyczyną drzemki?

Aby nasze wystąpienie spotkało się z pozytywnym odbiorem, warto wziąć pod uwagę kilka porad:

  • Dostosuj się do swoich odbiorców – Inną treść przygotujesz dla zarządu, inną dla swoich podwładnych, a jeszcze inną dla zewnętrznego klienta, którego chcesz pozyskać. Poza zawartością slajdów, warto też dobrać odpowiednią stylistykę adekwatną do rodzaju spotkania (miesięcznego z zespołem, biznesowego, którego celem jest sprzedanie produktu itd.).
  • Pilnuj czasu – Ludzki mózg jest w stanie skoncentrować 100% uwagi przez pierwsze kilkanaście minut. Następnie uwaga jest już rozporoszona przez inne bodźce i dystraktory. Warto zatem najistotniejsze informacje przekazać w pierwszej części wystąpienia. Należy też pamiętać, że zazwyczaj czas prezentacji jest ściśle narzucony. 
  • Zadbaj o spójność – Postaraj się, aby nie tylko treść, ale i stylistyka slajdów oraz Twój sposób wypowiedzi były zgrane i spójne. Najlepiej jeśli całość materiałów opierała się na stałym schemacie.
  • Pozostań sobą – szczególnie wtedy, gdy prezentacja jest częścią Assessment Centre. Mimo, że jesteśmy zmuszeni do wchodzenia w różne role (zwłaszcza zawodowe), to warto pozostać sobą. Będąc ocenianym przez asesorów, daj im się poznać. Jako specjalista, ale i jako człowiek z charakterem.
  • Wykorzystaj swoje atuty – jeśli dysponujesz wiedzą ogólną w temacie prezentacji, nie wahaj się jej wykorzystać. Pamiętaj że podczas prezentowania powinieneś posłużyć się także dokumentami dostarczonymi przez prowadzącego. Analizowanie i wyciąganie trafnych wniosków to klucz do sukcesu w tym zadaniu.

Powodzenia! 🙂

Comments are closed.