W jaki sposób dobrze wdrożyć nowego pracownika?

Poświęciliśmy dużo czasu na prowadzenie procesu rekrutacji pracownika. I w końcu nadchodzi ten długo wyczekiwany dzień – zatrudniona osoba przychodzi do firmy! Ważne jednak, by radość z tego nie przysłoniła Ci faktu, że konieczne jest odpowiednie wdrożenie tej osoby do pracy – tak by mogła dobrze wykonywać swoje zadania. Onboarding, bo o nim mowa, to również moment, kiedy budujemy podstawy długotrwałej i udanej współpracy. Jeśli nie będzie on udany, istnieje duża szansa, że nasz nowy pracownik postanowi szybko nas opuścić. Wobec tego według nas niezwykle istotne jest to, by odpowiednio przyłożyć się do wdrożenia pracownika. Jak to jednak zrobić? Specjalnie dla Was przygotowaliśmy parę porad!

Plan to podstawa

Pierwszym krokiem w zadbaniu o dobry onbaording powinno być dla Ciebie zastanowienie się, jakie obowiązki ma pełnić nowy pracownik. Pomyśl też, co powinien wiedzieć, by móc odpowiednio działać. Spisz to wszystko! Na tej podstawie będziesz w stanie ułożyć plan wdrożenia. Polecamy Ci, by był on szczegółowy. Dzięki temu Ty będziesz mógł sprawdzać, jak idą postępy w przysposobieniu nowych obowiązków, a pracownik będzie dokładnie wiedział, czego może się spodziewać w kolejnych dniach. Pamiętaj, że dla tej osoby nowa praca to duży stres. Tymczasem posiadanie wiedzy, co do kolejnych kroków, pozwoli ten stres obniżyć.

Co jednak powinno się zawrzeć w planie? Określ, jakie szkolenia i spotkania wdrożeniowe ma odbyć osoba w danym dniu. Nie zapomnij ich zorganizować! Opisz, w jakie kolejne obowiązki będzie wdrażany pracownik i które zakresy odpowiedzialności będzie przejmować w kolejnych tygodniach. Bardzo dobrą opcją jest też, by po każdym tygodniu wypisać, małe cele, które powinny zostać zrealizowane. Pod koniec tygodnia możecie siąść z nowym pracownikiem i wspólnie sprawdzić, czy potrafi już opisane tam kwestie, czy też potrzebuje jeszcze nad tym popracować. Na końcu określ też, po czym poznacie, że okres próbny zakończył się sukcesem. Ponownie – pracownik będzie wiedział, na czym stoi i co musi potrafić, żeby zostać w firmie. Gwarantujemy Ci, że na pewno doceni tak otwartą komunikację!

Ludzie mają znaczenie

Mamy nasz plan! Pamiętać musimy jednak, że to nie wszystko. Niezwykle istotne jest też zrozumienie przez pracownika naszej kultury organizacyjnej i dobre wdrożenie się w zespół. Nie ukrywajmy tego, że wielu świeżo zatrudnionym osobom trudno odnaleźć się w nowym otoczeniu. Szczególnie kiedy z natury są nieco wycofani. Aby pomóc im w tym trudnym zadaniu, sugerujemy Ci, byś przydzielił nowej osobie opiekuna (buddy). Będzie on służyć wsparciem i pomocą. Pomoże też poznać firmę, pokaże jak działacie i będzie dbał o poprawny przebieg integracji z zespołem.

Ty również musisz o to zadbać! Przygotuj więc wcześniej swój zespół na to, że niedługo dołączy do Was ktoś nowy. Możesz powiedzieć o tej osobie parę zdań. Warto też dla naszego nowego pracownika zrobić wdrożenie z zespołu – gdzie tym razem opowiesz mu o jego nowych kolegach. Dzięki temu będzie coś już o nich wiedział, nim przyjdzie mu się z nimi spotkać. Zadbaj o to, by pierwszego dnia przedstawić zespół i nowego członka. Super pomysłem jest zrobienie mini integracji – np. wspólne wyjście na obiad. Zwracaj szczególną uwagę na nowego człowieka i staraj angażować się go do rozmów.

Monitorowanie postępów i feedback

Na końcu chcemy Ci przypomnieć, że istotny w dobrym onboardingu jest stały feedback. Monitoruj więc postępy i regularnie wracaj do człowieka z informacją, co robi dobrze, a co musi poprawić. Jeśli widzisz, jakieś poważne uchybienia – od razu o tym rozmawiaj! Nie czekaj na podsumowanie okresu próbnego, bo wtedy będzie już za późno. Pamiętaj, że nowa osoba dopiero się wdraża – nie musi wiedzieć od razu wszystkiego. Kiedy więc popełni błąd – daj drugą szansę. Ważne jest też, byś regularnie rozmawiał z nim o jego odczuciach, wyzwaniach i sukcesach. Dzięki temu możesz poznać też jego perspektywę na kwestie firmy i samego wdrożenia.

Ostatnią naszą poradą jest stałe sprawdzanie, czy nasz proces onboardingu jest odpowiedni. Wobec tego sugerujemy, byś regularnie przeprowadzał badanie satysfakcji pracowników, które pozwoli Ci sprawdzić, co na ten temat myślą Twoi ludzie.

Comments are closed.