Co przyciąga informatyków?

Specjaliści branży IT już od dawna pozostają najbardziej pożądaną przez pracodawców grupą zawodową – zapotrzebowanie na ich kompetencje stale rośnie. Według prognoz, do końca 2020 roku miejsc pracy w IT będzie dwa razy więcej niż specjalistów, którzy mogliby je obsadzić. W związku z tą sytuacją, kandydaci mogą liczyć na wysokie wynagrodzenia i mają uprzywilejowaną pozycję w kontaktach z pracodawcami. Dobra pensja czy podstawowe dodatki pozapłacowe często jednak nie wystarczają by zatrudnić informatyka i zatrzymać go w firmie na dłużej. Czym zatem zachęcić specjalistów IT do pracy?

Liczy się ambitny projekt i możliwość rozwoju osobistego

Dla specjalistów IT duże znaczenie ma projekt, w który będą zaangażowani. Chodzi tutaj o dobór technologii, cel projektu, jego odbiorcę, a także rolę jaką przyjdzie kandydatowi pełnić w zespole. Informatycy lubią wyzwania i poczucie, że tworzone przez nich rozwiązanie jest nie tylko unikalne i nowatorskie, ale również użyteczne dla wielu ludzi. Branża IT wymaga ciągłego dokształcania, ze względu na szybki rozwój technologii. Ważne by dany projekt pozwalał pracownikom być z nowinkami na bieżąco i nie opierał się na przestarzałych rozwiązaniach. Pamiętajmy jednak, że możliwość nauki daje nie tylko realizowane przedsięwzięcie, ale również dobry zespół - współpraca z ludźmi, od których można uczyć się nowych rzeczy. 
Informatycy cenią sobie swobodę tworzenia. Nie lubią ograniczeń i stereotypowego myślenia, nie chcą powielać narzuconych szablonów. Liczy się dla nich możliwość dochodzenia do celu własnymi drogami. To ona sprawia, że czują się ważni dla firmy oraz, że w ich oczach praca nabiera znaczenia. Informatyk na pewno doceni, kiedy będzie mógł przeznaczyć część swojego czasu pracy na rozwijanie własnych pomysłów i projektów, które mogą w późniejszym czasie zostać wdrożone w firmie.  

Benefity pozapłacowe – przełamanie schematów się opłaca

Lista pozapłacowych elementów systemów wynagrodzeń w większości dużych firm (niezależnie od branży) obejmuje świadczenia, takie jak dofinansowanie zajęć sportowych, opieka medyczna czy służbowy laptop i  telefon komórkowy. Dodatki te są już na tyle standardowe, że nie pozwalają wyróżnić się firmie, a tym samym nie przekonują kandydatów do podjęcia zatrudnienia. Na rynku informatycznym duży udział mają firmy zagraniczne, których pracownicy funkcjonują na co dzień w międzynarodowym środowisku pracy. Należy więc postawić na kompetencje językowe, organizując szkolenia, czy choćby dofinansowując lekcje. 
Większość specjalistów IT należy do pokolenia Y, czyli tzw. millenialsów, którzy dorastali w realiach wolnego rynku i globalizacji. Warto więc by pracodawcy kładli nacisk na programy work-life balance, możliwość pracy zdalnej czy dofinansowanie relokacji. Pozytywnie odbierane są świadczenia, które mają pracownikom ułatwić funkcjonowanie w biurze, a także sprawić, by ich życie prywatne było bardziej aktywne. Do świadczeń z tej grupy należą np. śniadania czy lunche serwowane w miejscu pracy, zwrot kosztów dojazdu do pracy, zajęcia sportowe, wyjazdy turystyczne. O atrakcyjności oferty konkretnego pracodawcy świadczą także inne elementy kształtujące środowisko zatrudnienia. Wśród specjalistów IT cenione są zwłaszcza praca zdalna  i elastyczny czas pracy. W wielu firmach narzędzia te stają są elementami całościowych programów wspierających zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. To, co interesuje kandydatów IT to także brak firmowego dress-code’u, posiadanie „chill-out roomu”, gdzie pracownicy mogą odpocząć. Jak wspomniano wcześniej, informatycy zwracają uwagę na rozwój zawodowy. Dlatego to, czy potencjalny zatrudniający będzie mógł skutecznie zadbać o stałe podnoszenie kwalifikacji pracownika często jest kluczowe w podjęciu decyzji. Im więcej możliwości zdobycia profesjonalnych certyfikatów jest w stanie zapewnić kandydatowi firma, tym jego oferta jest atrakcyjniejsza. 

Jak rekrutować w IT?

Ogromna część kandydatów w tej branży nie poszukuje aktywnie pracy. Tradycyjne rozwiązanie polegające na publikacji ogłoszeń na portalach internetowych, nie przyniesie więc dobrych efektów. Aby znaleźć odpowiedniego kandydata i zainteresować go ofertą, warto nawiązać współpracę z firmą zewnętrzną, która rekrutacją specjalistów zajmuje się profesjonalnie. Agencje zatrudnienia posiadają sprawdzone metody i narzędzia rekrutacji. Pozyskują cennych, normalnie niedostępnych kandydatów odnoszących sukcesy w swojej branży. Dzięki wnikliwej diagnozie specjalistów, uzyskują informacje o ich kompetencjach merytorycznych, dopasowaniu osobowości do wymogów stanowiska, a także poziomu aspiracji i motywacji do pracy. Bardzo ważną umiejętnością w procesie pozyskiwania kandydata jest także efektywna komunikacja. Dotarcie do odpowiedniego specjalisty to tylko część rekrutacji. Głównym celem jest zainteresowanie go ofertą pracy. Informatycy są bardzo konkretni, dlatego komunikacja z nimi musi również być rzeczowa, szybka, pełnowartościowa, a jednocześnie  czytelna i przyjazna. Wsparcie doświadczonych headhunterów znacznie zwiększa szansę na pozyskanie talentów do firmy i ułatwia negocjacje warunków zatrudnienia z rekomendowanymi kandydatami. 


Branża IT rozwija się z miesiąca na miesiąc i wraz z upływem czasu deficyt informatyków będzie coraz większy, a co za tym idzie, pracodawcy będą musieli zaoferować im jeszcze więcej przywilejów, by zachęcić ich do pracy u siebie. Możemy więc być niemal pewni, że w najbliższych latach dysproporcja (zarówno jeżeli chodzi o zarobki, jak i świadczenia pozapłacowe) pomiędzy branżą informatyczną a pozostałymi sektorami gospodarki będzie się tylko i wyłącznie powiększać.

BLOG HR
Zobacz, co dzieje się w świecie HR

Biuro multikulti – spotkanie odmiennych kultur oraz pokoleń

Rozbudowa organizacji, fuzja firm, zmiana siedziby – to kilka przykładów sytuacji, które mogą prowadzić do zderzenia zupełnie odmiennych kultur. Jak sobie poradzić w momencie, kiedy w jednym miejscu spotykają się pracownicy różnych kultur oraz pokoleń?
CZYTAJ

Co praca ma wspólnego z piratami, czyli dlaczego warto badać satysfakcję pracowników?

„Czy warto nadwyrężać firmowy budżet tylko po to, by sprawdzić, czy moi pracownicy są zadowoleni?”, myślisz. „Czy to w końcu takie ważne?”. Cóż, jeśli tu trafiłeś, to bardzo dobrze - bo przekonasz się, że badanie satysfakcji pracowników jest niezbędne.
CZYTAJ

Benefity inne niż wszystkie. Wyróżnij się albo zgiń!

W czasach, kiedy rynek pracownika rozwinął się na dobre, to pracodawcy muszą stroszyć piórka przed potencjalnymi pracownikami. Działania z obszaru Employer Branding to jednak nie wszystko - jak się wyróżnić na tym polu?
CZYTAJ
Skontaktuj się z nami
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest AG TEST HR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Krakowie przy ul. Zwierzynieckiej 30. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu przetworzenia zgłoszenia, udzielenia odpowiedzi oraz realizacji działań wynikających z przesłanego zapytania. Dane te nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnionym na podstawie przepisów prawa. Podstawą przetwarzania danych jest udzielona przez Państwa zgoda. Dane osobowe będą przechowywane do czasu realizacji działań wynikających z przesłanego zapytania. Posiadają Państwo prawo do:
  • • żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania a także prawo do przenoszenia swoich danych osobowych;
  • • wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody, nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • • Wniesienia skargi do organu nadzorczego (GIODO/PUODO)
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do przesłania zapytania.

Dane kontaktowe administratora danych:
AG TEST HR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa: Ul. Zwierzyniecka 30, 31-105, Kraków
Dane-osobowe@testhr.pl

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
iod@testhr.pl