Personal branding w rekrutacji

Powszechnie uważa się, że w kontaktach z drugim człowiekiem – zarówno w sferze prywatnej, jak i biznesowej - najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Według wszelkich teorii kilkanaście pierwszych sekund może wpływać na to, jak odbierana jest osoba. Informacje, które w tym czasie otrzymuje odbiorca, mocno zakorzeniają się w jego ocenie o jednostce i ciężko je zmienić. Nie jest to jednak niemożliwe. Może w tym pomóc, chociażby coraz popularniejszy personal branding. 

Czym jest personal branding?

Autopromocja – to najlepsze określenie odnoszące się do terminu personal branding. Są to wszelkie działania, jakie podejmuje człowiek w celu zbudowania swojego pozytywnego wizerunku, który odbierany jest przez otoczenie. Tworzenie tak zwanej marki osobistej jest bardzo ważne – zarówno w kontaktach prywatnych, jak i zawodowych. Z personal brandingu korzystają bardzo często osoby, które zajmują stanowiska publiczne, ale nie tylko.

Budowanie własnej marki osobistej na gruncie zawodowym

Poszukiwania pracy bardzo często są czasochłonnym procesem. Sama aktywność, jaką jest wysyłanie dokumentów aplikacyjnych nie jest jednak wystarczająca. Należy podjąć takie działania, aby wśród kilkudziesięciu, a nie rzadko nawet kilkuset kandydatów zostać zauważonym przez potencjalnego pracodawcę. W późniejszym etapie konieczne jest natomiast przedstawienie swojej kandydatury w taki sposób, aby upragnione stanowisko otrzymać. Każda osoba, która poszukuje pracy lub będzie jej poszukiwała w przyszłości, powinna zainteresować się personal brandingiem. Niezależnie od branży będzie to ogromna przewaga nad innymi konkurentami starającymi się o to samo stanowisko. Budowanie swojego wizerunku powinno opierać się na analizie swoich umiejętności, cech charakteru oraz doświadczeń życiowych. W ten sposób można określić swoje mocne i słabe strony, nad którymi należy popracować. Na tym etapie można zbudować także charakterystykę swoich konkurentów, którzy odnieśli już sukces w podobnej branży. Może być to jeden z wyznaczników kierunku rozwoju.

Rekrutacja specjalistów, a personal branding

Personal branding w branży rekrutacyjnej bardzo często określany jest także mianem employee branding. Są to długofalowe działania na gruncie zawodowym, które wpływają na ogólną ocenę specjalisty przez potencjalnych pracodawców. Podstawą employee brandingu jest umiejętny wybór tych ofert pracy, które dopasowane są do wiedzy, umiejętności i doświadczenia kandydata. W tym rozumieniu wyróżnia się także takie aspekty jak prowadzenie własnego profilu na portalach związanych z życiem zawodowym, czy udział w różnego rodzaju spotkaniach biznesowych i konferencjach, gdzie można bezpośrednio zaprezentować się przedstawicielom firm. W niektórych branżach istotna będzie także współpraca z firmami doradztwa personalnego i agencjami zatrudnienia. Head-hunterzy, którzy rekrutują specjalistów często zwracają uwagę na personal branding danego kandydata, zwłaszcza w kontekście mediów społecznościowych.  

Marka rekrutera -  personal branding w branży HR

Personal branding bardzo często wykorzystywany jest przez samych specjalistów do spraw rekrutacji.  Świadome budowanie własnej marki może przyczynić się do osiągania lepszych wyników w zakresie prowadzenia procesów rekrutacyjnych. Na markę rekrutera mogą składać się takie elementy jak jego profil w mediach społecznościowych, obrane cele, udostępniane w sieci treści, czy sposób komunikacji z kandydatami biorącymi udział w rekrutacji.  Im lepsze wrażenie na potencjalnym pracowniku wywiera rekruter, tym większe szanse, że dany specjalista podejmie oferowane mu stanowisko. Marka rekrutera wykorzystywana jest więc bezpośrednio do tworzenia wizerunku firmy, która poszukuje nowych pracowników. Jest zatem narzędziem marketingowym – już nie tylko jednostki, ale całego przedsiębiorstwa. 

Personal branding jest wciąż świeżym tematem w Polsce. Jednak z roku na rok można zauważyć coraz większe zapotrzebowanie w tej kwestii, a także świadomość w zakresie wykorzystania marki osobistej. Dzięki ciągłemu rozwojowi tego obszaru można zauważyć coraz lepsze dopasowanie go do potrzeb polskiego rynku pracy.

BLOG HR
Zobacz, co dzieje się w świecie HR

Jak dostać awans?

Pierwszy kwartał roku jest doskonałym czasem na to, by zaplanować rozwój swojej ścieżki kariery w firmie. Wyznacznikiem rozwoju bardzo często staje się awans zawodowy. To dla pracownika wyróżnienie i nagroda. Żeby go otrzymać, pracodawca musi dostrzec w
CZYTAJ

Dlaczego pracownicy odchodzą?

W zawodowym życiu każdego z nas nadchodzi moment na zmiany. Aktualnie, niskie bezrobocie motywuje do szukania lepszej pracy – dla pracodawców może to być powód do zmartwień, jednak dla pracowników często szansa na rozwój. Co sprawia, że pracownik chce
CZYTAJ

Oceny okresowe z perspektywy pracownika

Śmiało można stwierdzić, że ocena okresowa to ocena przeszłości, która jest punktem wyjścia do planowania przyszłości. Rozmowa oceniająca pozwala zatem pracodawcy precyzyjnie ustalić potrzeby rozwojowe i szkoleniowe, czy podjąć decyzje personalne. A jak
CZYTAJ
Skontaktuj się z nami
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest AG TEST HR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Krakowie przy ul. Zwierzynieckiej 30. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu przetworzenia zgłoszenia, udzielenia odpowiedzi oraz realizacji działań wynikających z przesłanego zapytania. Dane te nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnionym na podstawie przepisów prawa. Podstawą przetwarzania danych jest udzielona przez Państwa zgoda. Dane osobowe będą przechowywane do czasu realizacji działań wynikających z przesłanego zapytania. Posiadają Państwo prawo do:
  • • żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania a także prawo do przenoszenia swoich danych osobowych;
  • • wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody, nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • • Wniesienia skargi do organu nadzorczego (GIODO/PUODO)
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do przesłania zapytania.

Dane kontaktowe administratora danych:
AG TEST HR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa: Ul. Zwierzyniecka 30, 31-105, Kraków
Dane-osobowe@testhr.pl

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
iod@testhr.pl