Jak pracuje HR-owiec w XXI wieku?

Praca działów HR nie skupia się tylko i wyłącznie na weryfikacji i ewaluacji napływających cv. To także aktywne poszukiwania pracowników. Bez jakich narzędzi nie obejdzie się zatem HR-owiec w XXI wieku? Co znacznie ułatwia i przyspiesza proces rekrutacji specjalistów?

Social Media

W XXI wieku media społecznościowe stanowią jedną z głównych form komunikacji. W rosnącym stopniu wykorzystujemy je nie tylko do nawiązywania relacji osobistych, ale także traktujemy jako źródło wiedzy – w tym także branżowej i zawodowej. Pamiętajmy, że proces szukania pracy nie jest już jednostronny i nie leży wyłącznie po stronie pracowników. Dzięki mediom społecznościowym to rekruterzy mogą bez trudu dotrzeć do potencjalnych kandydatów. W ten sposób nawet, gdy nie szukamy nowego miejsca zatrudnienia, możemy zostać zauważeni przez headhuntera i dostać propozycję zmiany pracy. Wśród polskich rekruterów popularnością cieszą się najbardziej znane serwisy, takie jak: LinkedIn, GoldenLine czy Facebook. Portale te szczególnie sprawdzają się podczas rekrutacji specjalistów, których często brakuje na lokalnym rynku, a ich rekruterski research właśnie na portalach społecznościowych okazuje się niezwykle skuteczny. 

Mechanizm social mediów działa też niejednokrotnie w drugą stronę: kandydat umówiony na rozmowę o pracę może zaledwie kilkoma kliknięciami poznać nie tylko firmę, do której aplikuje, ale również wyszukać osobę, która będzie przeprowadzać z nim rekrutację.  Dlatego kluczowe jest aby, zarówno profil pracodawcy, jak i tylko z pozoru prywatny profil rekrutera, były starannie zaprezentowane, w sposób ciekawy i aktualny. Dla firmy prowadzenie atrakcyjnych profili w mediach społecznościowych to jeden z kluczowych elementów strategii employer branding, 

Rekomendacje 

Stworzenie atrakcyjnego systemu rekomendacji znacznie ułatwia i przyspiesza proces rekrutacji specjalistów. Dlaczego? Przede wszystkim tacy kandydaci będą bardziej świadomi, jaka jest kultura organizacji. Dzięki temu można potocznie powiedzieć, że będą widzieć, na co się piszą, a zatem można liczyć na mniejsza rotację. Jak zbudować porządny system rekomendacji? Informacja o wszczęciu procesu powinna najpierw trafić do pracowników, których kompetencje mogą być zbliżone do poszukiwanego przez nas stanowiska. W ten sposób można zbudować sieć rekrutacyjną sięgającą np. do osób, które ukończyły podobne studia, odbyły określone staże, czy nawet po prostu mają zbiegające się zainteresowania. Niezwykle istotne jest by zadbać o drugą stronę transakcji, czyli naszego obecnego pracownika, który udziela rekomendacji. Pamiętajmy, że niejako poświadcza on za jakość organizacji własnym imieniem, stąd oczywiście może oczekiwać nagrody od pracodawcy. Większość dużych firm decyduje się na wynagradzanie pieniężne z tego tytułu. Znane są również praktyki, w których za polecenia pracownicy otrzymują vouchery na określone usługi, bilety do kina, etc.

Rekrutacja online

Współczesne procesy rekrutacyjne zmieniają się bardzo dynamicznie. Co pewien czas można zauważyć pewne trendy pojawiające się na rynku pracy. Standardowe rozwiązania wypierane są na rzecz nowoczesnych technologii. Coraz popularniejsze stają się rozmowy rekrutacyjne online polegające na wideokonferencji ze specjalistą ubiegającym się o pracę na danym stanowisku. Zalety rozmów kwalifikacyjnych prowadzonych za pośrednictwem Internetu są ogromne. Przede wszystkim jest to duża oszczędność czasu dla rekruterów. Współcześnie bardzo często zmiana miejsca zatrudnienia wiąże się również ze zmianą miejsca zamieszkania. Jednak podróż na drugi koniec Polski na etapie rekrutacyjnym, gdzie nie ma pewności, że obydwie strony będą zainteresowane współpracą, nie zawsze bywa opłacalna. Zwykle wiąże się również z kwestiami logistycznymi – konieczne jest uzyskanie dnia wolnego od obecnego pracodawcy, czy zorganizowanie transportu. W przypadku rozmowy online wystarczy dostęp do komputera i sieci internetowej. W związku z tym kandydat ma szansę na zdecydowanie lepsze przedstawienie własnej osoby, dorobku i doświadczenia zawodowego – bez niepotrzebnych logistycznych zagwozdek. 

Comments are closed.